Wat kun je doen als je een proefpakketje hebt besteld, maar
daarna nieuwe pakketjes blijft ontvangen?
Het overkomt iedereen
wel eens: via bijvoorbeeld het internet bestelt u een proefpakket van
een product waar u nieuwsgierig naar bent. Na de ontvangst hiervan
krijgt u ongevraagd nog meer pakketjes toegestuurd. Uiteraard wordt
verwacht dat u ook deze zult betalen. U bent echter slechts akkoord
gegaan met de verzendkosten van het proefpakketje, en niet met het
laten toesturen (en betalen) van de daarop volgende pakketjes. Wat kunt
u het beste doen in een dergelijke situatie?
Dit probleem is een veelgenoemde klacht. Als u akkoord bent gegaan met
het betalen van de verzendkosten van het (eerste) proefpakketje, dan
moet u die natuurlijk wel betalen. Maar u hebt niets getekend met
betrekking tot eventuele vervolgzendingen, en dus ook niet voor verdere
afschrijvingen uw rekening. Met andere woorden: daarover is geen
overeenkomst gemaakt. De vraag is dan ook of u verplicht zou kunnen
zijn om deze vervolgpakketjes tóch te betalen.
Antwoord:
U
bent hiertoe niet verplicht indien dit niet in het aanbod werd
aangegeven. U hoeft in dat geval de vervolgpakketjes niet te betalen, u
mag ze houden en hoeft ze ook niet terug te sturen.
‘Koop op
afstand’
Wanneer door een
consument iets gekocht wordt op het internet, dan wordt dit een
zogenaamde ‘koop op afstand’ genoemd (art. 7:46a
sub b BW). Ook indien via de televisie, post of via de telefoon iets
wordt gekocht, is hiervan sprake. In al deze situaties heeft u als
consument geen persoonlijk contact met de verkoper, zoals wanneer u een
aankoop doet in de winkel of aan de deur.
Als sprake is van koop op afstand dan gelden voor de leverancier een
heel aantal regels die hem verplichten om consumenten voldoende
informatie te verschaffen. Zo is de verkoper bijvoorbeeld verplicht om
u heel duidelijk de voorwaarden van de overeenkomst te vertellen, de
minimale duur van de overeenkomst en hoe deze eventueel is te
beëindigen (ontbinding). Al deze voorschriften zijn te vinden
in artikel 7:46c BW (e.v.) die als doel hebben om consumenten te
beschermen bij een op afstand gesloten koopovereenkomst. Deze artikelen
zijn tot stand gekomen als gevolg van een Europese Richtlijn (nr.
97/7/EG), die Nederland namelijk verplichtte om consumenten deze
bescherming te bieden bij koop op afstand.
⚠ Let op: wat hieronder staat geldt voor
‘koop op afstand’. Deze regels zijn dus niet
hetzelfde als u bijvoorbeeld wel een overeenkomst op afstand bent
aangegaan, maar het niet om een
koopovereenkomst gaat.
Verplichtingen van de
verkoper
De verkoper is in geval
van koop op afstand verplicht om voorafgaand aan een eventuele
koopovereenkomst (art. 7:46c BW - zie ook art. 6:227b BW):
- Informatie te geven: de identiteit van de verkoper, zijn
adres (als het om vooruitbetaling gaat), de prijs (en ook b.t.w.), de
verzendkosten, de minimale duur van een eventueel
‘abonnement’, bij telefonische verkoop de kosten
van het gesprek etc.).
- Te laten weten dat de overeenkomst kan worden ontbonden en
dat daarvoor een wettelijke bedenktijd geldt van 7 dagen (zie onder).
Verder moet de verkoper deze informatie ook bij aflevering aan u
verstrekken, bijvoorbeeld op papier of per e-mail (art. 7:46c lid 2
BW). Deze gegevens moet u met andere woorden ook later (duurzaam)
kunnen terugvinden. Als deze informatie bijvoorbeeld per e-mail wordt
verstuurd, dan moet u deze e-mail dus in elk geval kunnen opslaan
(Kamerstukken II 1999/2000, 26861 nr. 3, p. 19). De verkoper moet bij
aflevering onder meer:
- Laten weten hoe u de overeenkomst kunt beëindigen
(ontbinden) en wat in dat geval de kosten zijn.
- Laten weten wat zijn adres is, welke garantie u hebt en hoe
u - als het om een ‘abonnement’ gaat - dit
abonnement kunt beëindigen.
Het volledige artikel 7:46c BW kunt u hier onder eventueel lezen:
Artikel 15 van het Vrijstellingenbesluit
Artikel 7:46c BW
1 Tijdig voordat de
koop op afstand wordt gesloten, moeten aan de wederpartij met alle aan
de gebruikte techniek voor communicatie op afstand aangepaste middelen
en op duidelijke en begrijpelijke wijze, de volgende gegevens worden
verstrekt, waarvan het commerciële oogmerk ondubbelzinnig moet
blijken:
a de identiteit
en, indien de koop op afstand verplicht tot vooruitbetaling van de
prijs of een gedeelte daarvan, het adres van de verkoper;
b de belangrijkste
kenmerken van de zaak;
c de prijs, met inbegrip
van alle belastingen, van de zaak;
d voor zover van
toepassing: de kosten van aflevering;
e de wijze van betaling,
aflevering of uitvoering van de koop op afstand;
f het al dan niet van
toepassing zijn van de mogelijkheid van ontbinding overeenkomstig de
artikelen 46d lid 1 en 46e;
g indien de kosten van
het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand worden
berekend op een andere grondslag dan het basistarief: de hoogte van het
geldende tarief;
h de termijn voor de
aanvaarding van het aanbod, dan wel de termijn voor het gestand doen
van de prijs;
i voor zover van
toepassing, in geval van een koop op afstand die strekt tot
voortdurende of periodieke aflevering van zaken: de minimale duur van
de overeenkomst.
2 Tijdig bij de nakoming
van de koop op afstand en, voor zover het niet aan derden af te leveren
zaken betreft, uiterlijk bij de aflevering, moeten aan de koper op
duidelijke en begrijpelijke wijze schriftelijk of, voor zover het de in
de onderdelen a en c-e bedoelde gegevens betreft, op een andere te
zijner beschikking staande en voor hem toegankelijke duurzame
gegevensdrager, de volgende gegevens worden verstrekt, behoudens voor
zover zulks reeds is geschied voordat de koop op afstand werd gesloten:
a de gegevens, bedoeld
in de onderdelen a-f van lid 1;
b de vereisten voor de
gebruikmaking van het recht tot ontbinding overeenkomstig de artikelen
46d lid 1 en 46e lid 2;
c het bezoekadres van de
vestiging van de verkoper waar de koper een klacht kan indienen;
d voor zover van
toepassing: gegevens omtrent de garantie en omtrent in het kader van de
koop op afstand aangeboden diensten;
e indien de koop op
afstand een duur heeft van meer dan een jaar dan wel een onbepaalde
duur: de vereisten voor opzegging van de overeenkomst.
Wettelijke bedenktijd van
7 werkdagen
Soms wordt je consument
overvallen met een (te mooi) aanbod. Je krijgt bijvoorbeeld een
telefoontje ‘of je niet een gratis proefpakketje wil hebben,
waarbij je alleen de verzendkosten hoeft te betalen’. De
verkoper weet het mooi te brengen en achteraf denk je:
“waarom heb ik dat nu in vredesnaam gedaan?”
Juist omdat koop op afstand anders is dan bijvoorbeeld koop in een
winkel - waar je rustig het product kunt bekijken en niet een verkoper
aan de lijn hebt die wil weten of je het koopt - geeft de wet een
bedenktijd van 7 werkdagen. En die 7 werkdagen gelden vanaf het moment
dat u het product hebt ontvangen.
Op het moment dat u het product hebt ontvangen, dan hebt u 7 werkdagen
de tijd om te bekijken of het bevalt, of het aan uw verwachtingen
voldoet etc. Mocht dit niet zo zijn, dan kunt u onder de koop uit: u
kunt dan
om elke willekeurige reden de koopovereenkomst ongedaan maken
(ontbinden). U hoeft zelfs geen reden op te geven aan de verkoper.
⚠ Let op: u hebt 7
werkdagen bedenktijd,
dus zaterdagen, zondagen en algemene feestdagen tellen niet mee! Hierop
is de Algemene Termijnenwet van toepassing, waarin ook andere dagen
worden ‘uitgesloten’.
⚠ Let op: als de verkoper bij aflevering
van het product of pakketje niet de vereiste informatie heeft verstrekt
(zie hierboven), dan hebt u zelfs een wettelijke bedenktijd van 3
maanden! (art. 7:46d lid 1 BW).
Ontbinding: schriftelijk
Als u binnen deze 7
werkdagen besluit dat u het product tóch niet wilt kopen,
dan kunt u de koopovereenkomst dus ontbinden zonder opgaaf van redenen.
U moet in dat geval de verkoper
schriftelijk laten weten dat u de koop
ongedaan wilt maken; dat u de overeenkomst wilt ontbinden. Als u het
product via de telefoon hebt gekocht, dan zult u dus een brief (of
e-mail) naar de verkoper moeten sturen (eventueel aangetekend, zodat u
dit ook later kunt bewijzen). Bij een e-mail is het alleen soms
moeilijk te bewijzen dat de verkoper deze heeft ontvangen. Een
aangetekende brief geeft dan de meeste zekerheid.
Maar als u de aankoop via internet hebt gedaan, dan kunt u ook via
internet (e-mail of contactformulier) laten weten aan de verkoper dat u
de overeenkomst wilt ontbinden. Voor overeenkomsten die via internet
zijn aangegaan schrijft de wet deze mogelijkheid namelijk voor (art.
6:267 lid 1 BW).
Als de overeenkomst door deze schriftelijke kennisgeving (brief of
e-mail) is ontbonden, dan zult u het product moeten terugsturen en de
verkoper moet u de koopprijs terugbetalen (art. 6:271 BW). De verkoper
mag voor deze terugbetaling geen kosten in rekening brengen. Hij moet
dit zo snel mogelijk betalen en in elk geval binnen 30 dagen (art.
7:46d lid 3 BW).
Wat als de verkoper zich
niet houdt aan zijn informatieverplichting?
Eén sanctie
werd hierboven al besproken. Als de verkoper bij aflevering niet de
vereiste informatie verstrekt, dan hebt u een bedenktijd van 3 maanden.
Verder kan hem hiervoor een hoge boete worden opgelegd door de
Consumentenautoriteit. Zie bijvoorbeeld
deze uitspraak (Rb Rotterdam 25
februari 2010, ECLI:NL:RBROT:2010:BL6368):
“Inzake de
informatieverplichtingen stelt verweerder zich op het standpunt dat de
werkwijze van eiseres - de aanbieding van producten via websites,
e-mail en telemarketing - logischerwijze met zich brengt dat consument
en onderneming geen direct fysiek contact hebben. Daarom is het voor
consumenten van groot belang dat duidelijkheid wordt gegeven over
identiteit, contactmogelijkheden en vestigings- c.q. bezoekadres van de
onderneming. Volgens verweerder geeft eiseres in de gehele werkwijze
onvoldoende duidelijkheid over haar onderneming. Dit leidt tot schade
aan het consumentenvertrouwen. Verweerder is dan ook van mening dat -
ongeacht de intentie van de onderneming - er sprake is van ernstige
overtredingen. Verweerder heeft om die reden een boete van €
30.000,--, passend geacht.”
Mijn proefpakketje blijkt
een abonnement te zijn! Wat nu?
Dit probleem blijkt zich
tamelijk vaak voor te doen en is ook al verschillende keren aan de
rechter voorgelegd. Zie bijvoorbeeld
deze uitspraak (Rb Breda 12
oktober 2011, ECLI:NL:RBBRE:2011:BT8423).
Een consument komt via een banner (advertentie) op een vervolgpagina.
Daarop staat een mooie aanbieding voor een gratis proefverpakking,
proefpakket of welkomstpakket. Hij vult zijn gegevens in en klinkt op
de verzendknop. Vervolgens krijgt hij een
‘ontvangstbevestiging’ per e-mail waarin staat dat
hij een abonnement is aangegaan: hij gaat vervolgzendingen ontvangen
á €35,00 en €45,00 per stuk (exclusief
administratiekosten). Deze bedragen werden vervolgens automatisch
afgeschreven (automatische incasso). De rechtbank oordeelde dat er
alleen een overeenkomst was ontstaan voor het proefpakketje, maar niet
voor de vervolgzendingen (abonnement):
“Voor het tot
stand komen van een overeenkomst dient er sprake te zijn van
wilsovereenstemming.
Dat de consument met een druk op de verzendknop tevens vervolgzendingen
bestelt, kan slechts worden afgeleid uit mededelingen in een kleiner
lettertype op de vervolgpagina, zoals: “Na ontvangst van de
eerste zending beslis ik of ik […] klant blijf. Zo niet, dan
laat ik het […] weten.” De consument heeft hiermee
dan ook niet uitdrukkelijk toestemming gegeven voor de
vervolgzendingen, zodat er in zoverre geen sprake is van een afdoende
wilsovereenstemming ter zake en zodoende geen sprake van een
overeenkomst.”
Moet ik de pakketjes
terugsturen of betalen?
Als u alleen een
proefpakketje hebt besteld, dan is er dus geen overeenkomst voor
vervolgzendingen (zie hierboven). Aangezien er daarvoor dus geen
overeenkomst tot stand is gekomen, bent u ook niet verplicht om de
kosten voor de vervolgpakketjes te betalen. En evenmin bent u verplicht
om deze ‘ongevraagde pakketjes’ terug te sturen.
Dat volgt uit artikel 7:7 lid 1 BW:
“Degene aan wie een
zaak is toegezonden en die redelijkerwijze mag aannemen dat deze
toezending is geschied ten einde hem tot een koop te bewegen, is
ongeacht enige andersluidende mededeling van de verzender jegens deze
bevoegd de zaak om niet te behouden, tenzij het hem is toe te rekenen
dat de toezending is geschied.”
U mag de pakketjes dus houden. Sterker nog: het is zelfs niet
toegestaan om ongevraagd pakketjes naar consumenten te sturen met als
doel om ze er vervolgens voor te laten betalen! Doet een verkoper dat
tóch, dan mag u ook in dat geval de pakketjes houden (art.
7:7 lid 2 BW).
⚠ Let op: Als u - om welke reden dan ook -
de pakketjes tóch wilt terugsturen, dan moet u wel de
verzendkosten zelf betalen (art. 7:7 lid 3 BW). U zou ze dus beter
kunnen houden en uzelf de verzendkosten kunnen besparen.
Waarom hoef ik niets te
betalen of terug te sturen?
Als u ongevraagd iets
wordt toegezonden (kennelijk om dat te mogen houden) en dus ook niet is
afgesproken dat u er iets voor moet betalen, dan is feitelijk sprake
van ‘schenking’: u wordt dan de eigenaar (art.
7:175 lid 1 BW). En dat is hier het geval bij de
‘vervolgpakketjes’. U hebt enkel afgesproken dat u
de verzendkosten voor het eerste pakketje (proefpakket) zou betalen, en
verder niets. Als u vervolgens tóch nog andere pakketjes
krijgt - waarvoor dus niet is overeengekomen dat u deze zult betalen -
dan gaat de wet ervan uit dat deze u worden
‘geschonken’.
Omdat het pakketje nu van u is, hoeft u het dus ook niet te bewaren of
terug te sturen. Ook hoeft u niet eens te reageren op de zending; u mag
het gewoon houden. Dit alles volgt uit artikel 7:7 BW en de genoemde
Europese Richtlijn (nr. 97/7/EG), die bepalen dat consumenten bij
ongevraagde toezending niet gehouden zijn tot welke tegenprestatie dan
ook (betalen, terugzenden). Als je niet reageert, dan betekent dit dus
ook niet dat je met de zending (en kosten) instemt. Zie eventueel
deze uitspraak (Rb Rotterdam 25
februari 2010, ECLI:NL:RBROT:2010:BL6368).
⚠ Let op: Als u ongevraagd een pakketje
ontvangt met het verzoek om daarvoor te betalen of het anders terug te
sturen, dan is dit volgens de wet zelfs een ‘agressieve
handelspraktijk’ (art 6:193i sub f BW -
Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato
(Italië) 16 december 2011, voorziening PS2545). Dit laten wij
verder buiten beschouwing nu dit enkel van belang zou zijn bij
schadevergoeding.
Wat als ik niets heb
besteld, ook geen proefpakketje?
Dan geldt hetzelfde als
wat hierboven staat: het pakketje is u kennelijk geschonken en u hoeft
dan ook niets te betalen, en ook niets terug te sturen (art. 7:7 lid 1
BW).
Wat kan ik doen als de
kosten al zijn afgeschreven?
Als de kosten voor de
ongevraagde toezending al van uw rekening zijn afgeschreven door middel
van een automatische incasso, dan kunt u het beste contact zoeken met
uw bank. Uw bank kan er namelijk voor zorgen dat de betaalde bedragen
gestorneerd worden. Het geld van de automatische incasso wordt dan weer
op uw rekening teruggestort. Verder kunt u de bank het exacte probleem
uitleggen, en kunnen zo verdere pogingen tot automatische incasso
wellicht worden voorkomen.
Dit probleem in Tros Radar
Het probleem met
betrekking tot proefpakketjes en ongewenste vervolgzendingen is ook
onder de aandacht gebracht in het Tv-programma Tros Radar. Als gevolg
daarvan heeft advocaat, mr. Pim de Vos, een voorbeeldbrief opgesteld
die u in dergelijke situaties zou kunnen gebruiken. U kunt deze brief
hier vinden. U zou deze brief ook
per E-mail kunnen versturen, maar dan is het wel verstandig om daarbij
te vragen om een ontvangstbevestiging. Bewaar ook altijd een kopie van
de brief en het verzendbewijs!