Juridisch Forum NuRecht - Rechtenforum

Rechtenforum: Juridisch Forum voor juridische vragen. Iedereen kan antwoord geven; de antwoorden zijn niet afkomstig van NuRecht!

Je bent niet ingelogd.

#1 11-12-15 14:51:42

Hidde
Gebruikers

Verhuurde eist dat overgenomen schuur moet worden verwijderd

Hallo,

Ik huur een huis, toen ik contract tekende heb ik de bestaande schuur die in de tuin staat gekocht/overgenomen van de vorige huurder. Nu ik de huur opzeg krijg ik bericht van de inspecteur van de verhuurder te horen dat ik de schuur moet afbreken omdat er asbest op het dak zit. Volgens rijksoverheid.nl moet asbest voor 2024 verwijderd zijn. Wanneer ik aangeef dat ik asbest er wel af wil halen en er wat anders op maak, dan zegt hij dat de schuur slecht gebouwd is. Er is niets aan veranderd sinds ik hem overgenomen heb in 2012. Kan de woningbouw mij verplichten dat ik mijn eigen schuur moet afbreken? Wellicht wil een volgende huurder de schuur wel graag behouden.

Ik ben niet zo thuis in het recht maar toen ik belde met de verhuurder kreeg ik het idee dat ze bovenstaande zo maar even besloten hadden zonder dat ze hier recht toe hebben.
Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Hidde

Laatst bewerkt door Hidde (11-12-15 14:53:58)

#2 03-05-16 12:23:41

Nadia
Gebruikers

Re: Verhuurde eist dat overgenomen schuur moet worden verwijderd

Goedemiddag Hidde,

Bij het huren van een woonruimte en het overnemen/kopen van eerder uitgevoerde veranderingen is het gebruikelijk dat u naast het contract ook een overnameformulier tekent. Dit wordt gedaan zodat achteraf problemen kunnen worden voorkomen en meestal zijn er voorwaarden toegevoegd zoals de verplichtingen bij vertrek etc.

Buiten een overnameformulier regelt ook de wet de verplichtingen van een vertrekkende huurder.
Art. 7:215 lid 1 Burgelijk Wetboek zegt:
“De huurder is niet bevoegd de inrichting of gedaante van het gehuurde geheel of gedeeltelijk te veranderen dan na schriftelijke toestemming van de verhuurder, tenzij het gaat om veranderingen en toevoegingen die bij het einde van de huur zonder noemenswaardige kosten kunnen worden ongedaan gemaakt en verwijderd.”

U was in 2012 niet verplicht om de schuur van de vorige huurder over te nemen. Als u wel gaat overnemen/kopen dan wordt dat in principe gezien alsof de aanpassing door u zelf is uitgevoerd. Het gelden voor u dus dezelfde regels als voor uw voorganger, namelijk de verplichting tot “ongedaan maken en verwijderen”.

Groetjes,

Nadia

#3 27-07-16 18:32:07

Rechtenforum
Gebruikers

Re: Verhuurde eist dat overgenomen schuur moet worden verwijderd

Zie ook deze uitspraak waarin de rechter tot dat oordeel komt:

"[geïntimeerde] heeft er op gewezen dat genoemde gebreken - met uitzondering van de kast in de slaapkamer - vallen onder de in het Besluit kleine herstellingen omschreven gebreken en dat genoemde kast is overgenomen van de vorige huurder, zodat zij voor de staat van onderhoud van deze kast niet verantwoordelijk is.

7. De slotsom is dat de grief faalt."

http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa … 010:BM0009

Forum footer