Rechtenforum: Juridisch Forum voor juridische vragen. Iedereen kan antwoord geven; de antwoorden zijn niet afkomstig van NuRecht!
Je bent niet ingelogd.
Hallo,
een jaar geleden ben ik gescheiden, we hebben ten tijde van de scheiding besloten dat ik in onze echtelijke woning zou blijven wonen voor tenminste 24 maanden zodat we geen schulden zouden oplopen als we het huis verkopen, we zijn beiden hoofdelijk aansprakelijk voor 50% (hypotheek staat onder water)
Inmiddels hebben we beiden weer een nieuwe partner en doet zich de volgende situatie voor.
Mijn nieuwe partner en ik willen graag gaan samenwonen in de echtelijke woning.
Vanaf het moment dat mijn ex de woning heeft verlaten betaal ik de volledige hypothecaire last, mijn ex betaalt niks aan de gezamenlijke woning.
Zelf heeft ze een te laag inkomen om de woning te betrekken en heeft een huurwoning.
mijn vraag is of ik samen kan gaan wonen met mijn nieuwe partner in deze echtelijke woning zonder dat zich juridische problemen voordoen.
Mijn nieuwe partner gaat uiteraard een bijdrage leveren in de maandelijkse lasten, maar moet ik dit zien als huur?
en heeft mijn nieuwe partner dan huurdersbescherming? stel de relatie loopt na een jaar stuk, kan ze dan aanspraak maken op de woning als hoofdverblijfplaats?
ter aanvulling: we gaan niet trouwen, een geregistreerd partnerschap oid aan.
Stel, ik kom te overlijden, kan mijn ex dan aanspraak maken op de woning en mijn huidige partner per ommegaande uit de woning sturen?
alvast bedankt voor jullie reactie.
mvg. Joe
Op het moment dat je met je nieuwe partner gaat samenwonen, dan is er geen sprake van huurbescherming, tenzij je ook een huurovereenkomst zou aangaan. Aangezien je ex niet meebetaalt aan de hypotheek, lijkt het mij verstandig om hierover contact op te nemen met de bank om te proberen de hypotheek op enkel jouw naam te zetten.