Juridisch Forum NuRecht - Rechtenforum

Rechtenforum: Juridisch Forum voor juridische vragen. Iedereen kan antwoord geven; de antwoorden zijn niet afkomstig van NuRecht!

Je bent niet ingelogd.

#1 28-06-15 00:43:03

CW93
Gebruikers

Achtergelaten zaken oud-huurder

Hallo allemaal,

via deze weg hoop ik wat juridisch advies in te winnen over een situatie die recent op mijn pad is gekomen. Het is weliswaar niet heel dringend, maar ik zou het toch fijn vinden om te weten hoe ik er juridisch voor sta.

Vanaf 15 maart 2015 huur ik een studentenkamer. De vorige huurder is 1 maart verhuisd naar een andere woning. In het huurcontract met de verhuurder staat dat er sprake is van een gestoffeerde kamer (dus inclusief vloerbedekking en gordijnen). Toen ik de kamer heb bezichtigd samen met de (toen nog) huurder en de huisbaas, werd mij door de huurder verteld dat de destijds aanwezige gordijnen door hem waren aangeschaft en opgehangen. De oude gordijnen had hij blijkbaar de kelder gelegd. Hij vroeg mij enkele dagen later of ik de gordijnen die toen in de kamer ophingen niet van hem wilde kopen. Dit heb ik toen vriendelijk bedankt en ik heb verder niks meer van de huurder vernomen. Toen ik 2 weken later (15 maart) mijn spullen naar mijn nieuwe kamer verhuisde, verwachte ik dat de gordijnen er dus niet meer zouden hangen. Dit was echter niet het geval. Hij heeft de gordijnen gewoon laten hangen, zonder mij hiervan op de hoogte te brengen. Hij heeft ook niet meer aangegeven dat hij de gordijnen terug wilde of dat hij ze later nog zou komen ophalen. In mijn ogen had hij ze gewoon achtergelaten. 

Ik was dan ook zeer verbaasd toen ik vandaag ineens een sms kreeg van de oud-huurder, 4 maanden na oplevering van de kamer, met de vraag of hij zijn gordijnen even kon komen ophalen. Ben ik nu verplicht hem zijn gordijnen weer terug te geven? Graag jullie mening hierover!

#2 06-07-15 21:59:50

Rechtenforum
Gebruikers

Re: Achtergelaten zaken oud-huurder

Op het moment dat je het gehuurde krijgt opgeleverd is in beginsel de staat waarin het dan verkeerd bepalend voor waarop de huurovereenkomst ziet, tenzij daarover andere afspraken zijn gemaakt. Dus op het moment dat de oude huurder gordijnen heeft laten hangen, had het op de weg van de verhuurder gelegen om deze ofwel te verwijderen, dan wel daarover contact met je op te nemen en een andere afspraak te maken. Nu dat kennelijk niet gedaan is, is mijn eerste conclusie dat je dus de kamer huurt inclusief de aanwezige gordijnen. Op het moment dat de oude huurder deze terug wil, zal hij zich bijgevolg tot de verhuurder moeten wenden, want jij huurt nu inmiddels ook de gordijnen. Dat betekent ook dat de verhuurder m.i. niet van je kan verlangen dat je ze zou moeten afstaan, want je huurt ze inmiddels, met de woonruimte. Dus zou de verhuurder ze toch terug willen geven, dan is daar geen rechtsgrond voor lijkt me. Hij zou dan voor vervangende gordijnen kunnen zorgen of je schadeloos kunnen stellen en de huurovereenkomst navenant aanpassen. Maar dat de vorige huurder een 'vorderingsrecht' op jou zou hebben om de gordijnen te moeten teruggeven lijkt mij bijzonder onaannemelijk, tenzij er dus andere afspraken zijn gemaakt....

Forum footer