Rechtenforum: Juridisch Forum voor juridische vragen. Iedereen kan antwoord geven; de antwoorden zijn niet afkomstig van NuRecht!
Je bent niet ingelogd.
Pagina's: 1
Hoi iedereen,
Recht is mij niet geheel onbekend, echter is het alweer enige tijd geleden dat ik mij heb bezig gehouden met privaatrecht.
Mijn casus is als volgt:
Ik ben in het bezit van een appartement, sinds 2012, gekocht van een wooncoöperatie. De woning is gekocht onder voorwaarde dat ik een parkeerplaats moet huren. Na ongeveer een jaar heb ik schriftelijk (of via de mail, weet het niet meer zo direct) gevraagd of de huur van de parkeerplaats gestopt mag worden. De verkopende partij is hiermee ingestemd. Nu enige tijd later heb ik een brief mogen ontvangen van de wooncoöperatie. Hierin staat geschreven dat opzegging nooit had mogen gebeuren en tevens verzoeken ze mij om een nieuwe huurovereenkomst te tekenen. Het nieuwe huurovereenkomst was bijgesloten in de envelop.
Mijn vraag is:
Ben ik verplicht om de parkeerplaat te huren?
Groetjes ,
Ronald
Op het moment dat 'de verkopende partij' dezelfde is als 'de wooncoöperatie' en ze dus kennelijk een fout hebben gemaakt, dan lijkt me dat je in beginsel redelijk sterkt staat. Enkel zouden ze dan een beroep kunnen doen op het uiteenlopen van de wil en de verklaring (zie daarover een uitgebreide toelichting ten aanzien van de loterij Miljoenenjacht), maar aan de andere kant kun jij ook in dat geval natuurlijk een beroep doen op het gerechtvaardigd vertrouwen dat 'de verkopende partij' deze toezegging ook wilde: een e-mail stuur je immers niet zomaar.
Zie daarvoor Artikel 3:35 BW:
Tegen hem die eens anders verklaring of gedraging, overeenkomstig de zin die hij daaraan onder de gegeven omstandigheden redelijkerwijze mocht toekennen, heeft opgevat als een door die ander tot hem gerichte verklaring van een bepaalde strekking, kan geen beroep worden gedaan op het ontbreken van een met deze verklaring overeenstemmende wil.
Laatst bewerkt door Rechtenforum (08-10-15 19:07:09)
Pagina's: 1