Juridisch Forum NuRecht - Rechtenforum

Rechtenforum: Juridisch Forum voor juridische vragen. Iedereen kan antwoord geven; de antwoorden zijn niet afkomstig van NuRecht!

Je bent niet ingelogd.

#1 17-08-15 11:38:54

sevendegroot
Gebruikers

Te weinig betaald en onterechte ontslagen

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik ben 16 en werk zoals veel anderen leeftijdsgenoten bij de supermarkt.

Nu is er een aantal problemen op het werk gaande. Mijn collega's en ik merken dat er structureel uren worden afgehaald. Soms krijg ik 'per ongeluk' twee volle dagen niet uitbetaald. Zoals is omschreven in mijn arbeidsovereenkomst, krijg ik niet uitbetaald wanneer ik niet werk. Ik heb een kloksleutel en klok in en -uit zoals afgesproken. Uiteindelijk ga ik naar mijn leidinggevende en krijg ik door veel te zeuren mijn te weinig uitbetaalde loon bij de volgende uitbetaling bijgeschreven. Wat soms ook ''niet helemaal goed gaat''. Ik wil hier iets aan doen omdat dit bij vrijwel iedere 16 tot 19 jarige werknemer gaande is. Echter, ik heb geen hard bewijs om aan te tonen dat mijn werkgever verkeerd bezig is, terwijl iedereen het weet. Bij de inspectie SZW kan ik niet terecht, want daar is dit niet urgent genoeg voor. Ik weet niet wat ik moet doen, maar ik wil er wel iets aan doen. Heel frustrerend...

Het tweede probleem: we hebben bij ons een vulnorm. Dat houdt in dat je één collo (doos) FIFO per minuut moet vullen. FIFO betekent First In First Out. Je moet alle producten dus eerst uit het vak halen en dan de nieuwe vullen. In één minuut gaat dat dus net, alleen als je 90 colli moet vullen, krijg je alsnog anderhalf uur tijd, terwijl er ook klanten zijn die hulp nodig hebben of andere dingen zijn die tijd kosten. Kortom: we krijgen te weinig tijd om te vullen. De vulnorm werkt als volgt: ben je niet op tijd klaar, krijg je een kruisje. Bij drie kruisjes, krijg je een schriftelijke waarschuwing dat je sneller moet werken en bij de negende word je ontslagen.

Ik dacht dat dit zou zijn om collega's die te langzaam werken op te jagen, niet om collega's die hun best doen en goed werk leveren het moeilijker te maken. Helaas is niets minder waar. Iedereen gaat beetje bij beetje naar de negen kruisjes. Sommige sneller dan de ander, maar toch. Ik heb het gevoel dat deze regel is ingevoerd om simpelweg werknemers te ontslaan met een omweg.

Wat ik gelezen heb, is dat een werkgever een werknemer mag ontslaan bij onvoldoende functioneren. Eerst moeten er dat gesprekken plaatsvinden en gekeken worden of de werknemer een andere functie kan vervullen. Zover ik weet, gebeurt dit niet.

Jullie zullen vast wel begrijpen dat mijn collega's en ik niet tevreden zijn met wat er gaande is op de werkvloer. Ik wil hier iets aan doen, maar ik weet niet waar ik terecht kan. Wij hebben al aangegeven dat we het niet eens zijn met de vulnorm omdat het te krap is. Hetzelfde heb ik gedaan het het salaris. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik er niet blij mee ben, en dat ik op mijn werkgever moet kunnen vertrouwen. Ik werk immers niet voor de leuk, maar om geld te verdienen.

Misschien weten jullie waar ik terecht kan of welke stappen ik hiervoor moet ondernemen? Alvast bedankt

Laatst bewerkt door sevendegroot (17-08-15 11:42:07)

#2 09-10-15 11:02:51

Rechtenforum
Gebruikers

Re: Te weinig betaald en onterechte ontslagen

In artikel 33 van de cao Supermarkt-VGL staat omtrent werkdruk:

"Het onderwerp werkdruk maakt onderdeel uit van de Risico Inventarisatie & Evaluatie. Zie ook protocol XI."

het lijkt me handig om daar eerst eens naar te kijken.

Forum footer