Rechtenforum: Juridisch Forum voor juridische vragen. Iedereen kan antwoord geven; de antwoorden zijn niet afkomstig van NuRecht!
Je bent niet ingelogd.
Sinds kort heb ik een bijstandsuitkering(januari 2016) Nu ben ik per februari aan het werk gezet door de uitkerende instantie volgens de zogenaamde Poort/WEP.
Ik moet nu 36 uur per week geestdodend werk verrichten onder het mom van `praktische ervaring op doen met werkzaamheden op het gebied van productiewerk`.
Nu heb ik daar ten eerste geen ervaring voor nodig. Het stoppen van een bloempot in een beugel gaat ook wel lukken zonder ervaring. Dit is voor een periode van ten minste 3 maanden.(max 12mnd)
Nu komt hier mijn probleem: Ik moet dus 36 uur per week werken voor mijn uitkering van €653,-. Volgens het "contract" wat ik moet tekenen heb ik recht op vrije dagen omdat ik 36 uur werk.
Dan heb ik toch een arbeidsovereenkomst ???
De wet zegt toch als je meer dan 20 uur per week werkt en ervoor betaald krijgt er sprake is van een arbeidsovereenkomst en ik dus recht heb op minimum loon ?
Nu vind ik het echt geen probleem om iets te doen voor mijn uitkering maar dit gaat wel heel ver. Hoe helpt dit mij in godsnaam aan een baan ? Als ik dit op mijn cv invul dan verminderd dat alleen de waarde van mijn cv.
Ik ben toch echt benieuwd of hier iets tegen te doen is, want ik ben nu gewoon 36 uur p/w aan het werk voor ruim onder het minimum loon zonder dat mijn kansen op een baan beter worden.
Graag jullie gedachtes hierover.
Hier nog een stuk over de arbeidsovereenkomst:( ik voldoe aan al deze voorwaarden)
Wanneer is er sprake van een arbeidsovereenkomst?
Er is sprake van een arbeidsovereenkomst wanneer aan de volgende drie voorwaarden is voldaan:
Je bent verplicht persoonlijk arbeid voor je werkgever te verrichten. Als je je zonder toestemming van je werkgever door iemand anders kunt laten vervangen, dan is er geen sprake zijn van een arbeidsovereenkomst. Daarnaast moet de arbeid voor de werkgever van reële economische waarde zijn. Een stage wordt dus niet gezien als arbeid. Het gaat hierbij vooral om het leerproces van de stagiair en dit levert voor de werkgever geen reële arbeidsprestatie op. Er is dan ook geen sprake van een arbeidsovereenkomst.
Je werkgever betaalt je loon in ruil voor het werk dat je doet. Meestal is dat een geldbedrag, maar soms kan een gedeelte van het salaris bestaan uit 'loon in natura', zoals kost en inwoning of gratis maaltijden. Onkostenvergoedingen en fooien van klanten zijn wettelijk gezien geen loon.
Er is sprake van een gezagsverhouding. Hiermee wordt bedoeld dat er sprake is van een hiërarchische relatie tussen jou en je werkgever: je bent verplicht de opdrachten of aanwijzingen van je werkgever op te volgen. Hij kan bijvoorbeeld je werktijden bepalen of je verplichten je aan het opgestelde ziekteverzuimprotocol te houden. Dat er sprake is van een gezagsverhouding wil niet meteen zeggen dat je geen grote vrijheid kunt hebben bij het uitvoeren van je werkzaamheden.
Rechtsvermoeden arbeidsovereenkomst
Werk je drie maanden achter elkaar ten minste 20 uur per maand voor een ander, dan is er wettelijk gezien sprake van een arbeidsovereenkomst. Je werkgever moet je dan minstens het minimumloon betalen en hij mag je alleen volgens de regels van het ontslagrecht ontslaan. Is je werkgever het hier niet mee eens, dan moet híj bewijzen dat je geen arbeidsovereenkomst hebt.