Rechtenforum: Juridisch Forum voor juridische vragen. Iedereen kan antwoord geven; de antwoorden zijn niet afkomstig van NuRecht!
Je bent niet ingelogd.
Pagina's: 1
Hallo,
een tijd geleden is mijn arbeidsovereenkomst verlengd met een tijdelijk contract. Hierbij hoorde een functioneringsgesprek waarbij ik een goede beoordeling heb gehad. Nu kwam mijn werkgever dat deze het contract wil beeindigen en heeft mij inmiddels vrijgesteld van werk. Er is geen eerdere waarschuwing gekomen. Voor zover ik heb begrepen zijn er de volgende opties:
1. door blijven werken totdat de arbeidsovereenkomst eindigt
2. in gezamenlijke overeenstemming uit elkaar
3. via de kantonrechter
Mijn werkgever wil dus optie 2. Echter, nu weet ik niet zo goed wat mijn kansen zijn per optie.
Optie 1:
In principe werkte ik er met veel plezier en zou ik dus voor optie 1 willen gaan. Echter, waar ik voor word gewaarschuwd in mijn omgeving is dat als ik hiervoor ga, ik ook weggepest kan worden. Er tal van slechte beoordelingen gegeven kunnen worden waardoor ik alsnog ontslagen kan worden (op dit moment krijgen ze met hun huidige redenen namelijk geen ontslagvergunning van het UWV). Dan kunnen ze me ook nog werkzaamheden geven die wel binnen mijn functie vallen, maar waar ik dan natuurlijk niet gelukkig van wordt, in de hoop dat ik er alsnog weg zal gaan. Is dit in de praktijk wel zo'n goede optie?
Optie 2:
Op dit moment hebben ze mij een ontslagvergoeding plus een maand loon doorbetalen als opzegtermijn aangeboden van enkele honderden euro's, gebaseerd op de kantonrechtersformule. Ik heb nog voor vele maanden een tijdelijk contract lopen (als ik mijn loon optel in het geval ik deze voor de overige maanden uitbetaald zou krijgen, ik rond de 30.000euro uit zou komen) en om dan met enkele honderden euro's als ontslagvergoeding terwijl ze niets hebben willen proberen dat ik beter zou functioneren, voelt een beetje alsof ik even gemakkelijk afgescheept word.
Optie 3:
Via de kantonrechter heb ik inmiddels kunnen concluderen dat ze erg zwak staan. Maar mijn vraag is dan: stel de kantonrechter zou beslissen. Zou deze dan beslissen dat ik wel/niet zou blijven werken? En in het geval deze zou besluiten dat ik niet meer blijf werken, wat zou een reeel bedrag zijn dat deze als ontslagvergoeding zou neertellen? Gaan ze dan echt altijd uit van de kantonrechtersformule? En zo ja, wat voor correctiefactor wordt dan in een hierboven geschetste situatie waarschijnlijk gekozen (waarbij factor 1 voor neutraal dat werkgever en werknemer geen schuld hebben voor het beeindigen van de overeenkomst, en een lagere factor indien het aan de werknemer valt te wijten en een hogere factor indien het aan de werkgever valt te wijten) ? Is het niet ook aannemelijk dat de rechter voor een hoger bedrag gaat, er vanuit gaande wat ik anders nog in al die maanden zou verdienen?
Ik heb dan ook verhalen op internet gelezen waarbij de werkgever de werknemer vrijstelde van werk, maar toch blijft doorbetalen in de tussentijd totdat het contract eindigt. En de werknemer dan zelfs kon solliciteren en wanneer deze een nieuwe baan kreeg, het resterende deel loon van de oude werkgever alsnog werd uitgekeerd. Het lijkt me logisch dat ik ergens iets zal krijgen tussen die enkele honderden euro's die ze me hebben aangeboden en 30.000euro in wat ik anders als het contract door zou lopen ook zou krijgen. Maar ja, wat is nu reeel? Is het reeel dat ik de volle loondoorbetaling (uiteindelijk dus 30.000euro) zal krijgen? Of een paar honderden euro's?
Hoe verloopt optie 1 vaak in de praktijk? Wat zou er uitkomen wanneer het bij optie 3 voor een rechter komt? Want stel deze zal besluiten dat het enkele honderden euro's wordt, dan kan ik moeilijk het absurde bedrag van 30.000euro eisen. Maar als die 30.000euro reeel is, wil ik daar natuurlijk voor gaan. En dat kan ik dan proberen te onderhandelen bij optie 2, zodat het niet extra langs een rechter hoeft.
Weet iemand hier meer over?
Alvast dankjewel!
Hoi lollypop,
Ik zou ook voor optie 1 gaan. Als de werkgever je dan uiteindelijk toch echt weg zou willen hebben, dan is wegpesten uiteindelijk in de praktijk ook niet echt een optie: in de meeste gevallen wordt de werknemer dan uiteindelijk overspannen/ ziek / situationeel arbeidsongeschikt en krijgt dan alsnog het loon doorbetaald. En stel dat de werkgever ervoor zou kiezen om toch een ontslagvergunning aan te vragen bij het UWV of ontbinding via de kantonrechter te willen proberen, dan ben je doorgaans ook enkele maanden verder: maanden waarin je het loon gewoon krijgt
Mij lijk in zo'n geval dus dat er weinig voor je aangelegen is om in te stemmen met beëindigen (wederzijds goedvinden) als je daar enkel een paar honderd euro voor krijgt. Overigens: je geeft aan dat je contract is verlengd met een contract voor bepaalde tijd. Ik weet niet of je daarvoor een contract voor onbepaalde tijd had (dat is niet logisch, maar komt in de praktijk soms tocht wel voor) dan is het verstandig om je situatie verder te laten uitzoeken.
Succes met de keuze! Laat het ff weten wat het uiteindelijk is geworden!
dankjewel voor je reactie MichaelK. Ik had overigens voor dit bepaalde tijd contract, ook een bepaalde tijd contract.
Ik heb in de tussentijd inderdaad een voorstel naar ze toe gedaan waarbij ik voorstelde om te blijven werken en om dan een verbetertraject in te gaan.
Hierop kreeg ik een reactie dat dit ze dit niet wilden. Hierna heb ik nog een gesprek met ze gehad waar ik uitgescholden werd, geintimideerd en al dat soort dingen om maar voor elkaar te krijgen dat ik hun eerder gedane voorstel alsnog zou tekenen, meteen in dat gesprek ook.
Dit heb ik niet gedaan. In de tussentijd 2x naar een advocaat gegaan waarbij de ene zei dat ik grote kans maakte, als het bij een rechter zou komen dat ik er zou mogen blijven werken. Een andere advocaat vond het voorstel van de werkgever wel gul en zei dat hij er mee akkoord zou gaan.
Nu heb ik van een persoon die ook werkgever is, gehoord dat het eigenlijk niet mogelijk is iemand zonder reden met een bepaalde tijd contract te ontslaan. En dat ik zo voor het volle bedrag dat ik anders ook als loon zou krijgen zou kunnen gaan, of wellicht een paar duizend euro minder als de werkgever zou verklaren dat ik de resterende tijd niet meer zou hoeven werken.
Heb ik dan nu niet zo'n sterke advocaten ontmoet en heeft de werkgever gelijk? Of hoe zit het? Voor welk bedrag kan ik gaan? Hetgeen dat ik anders ook als loon zou krijgen? Of maar een kleine ontslagvergoeding?
Wat kan ik overigens tegen de intimidatie doen? En kan een ondernemingsraad mij in welke zin dan ook helpen?
Wat bedoel je met intimidatie? En wat de OR eventueel zou kunnen doen? Kun je het toelichten?
Pagina's: 1