Juridisch Forum NuRecht - Rechtenforum

Rechtenforum: Juridisch Forum voor juridische vragen. Iedereen kan antwoord geven; de antwoorden zijn niet afkomstig van NuRecht!

Je bent niet ingelogd.

#1 26-08-15 10:54:38

Zusje
Gebruikers

Onderhoudsplicht

Hallo allen,

Ik ben hier omdat ik graag mijn zus Ina zou willen helpen. Ik zal proberen de situatie kort en niet te herkenbaar te omschrijven.

De 2, Ina en Kees zijn al jaren getrouwd in gemeenschap van goederen en hebben 1 minderjarig kind. Omdat de situatie thuis niet goed ging is Ina eerst een tijdje uit huis gegaan (in de hoop dat rust verbetering zou geven).
Omdat dit niet werkte en Kees van mening is dat hun huwelijk alleen maar goed kan komen door eerst te scheiden (van tafel en bed), woont Ina nu weer thuis en is Kees bij familie ingetrokken.
Ina zorgt volledig voor het kind, het inkomen en het huishouden. Kees heeft geen inkomen, ook nog nooit gehad. Wel regelde hij voor zijn vertrek de financiën, wat Ina inmiddels ook geleerd heeft en nu volledig zelf doet.

Kees heeft een begin gemaakt met een officiële scheiding van tafel en bed (Ina heeft een voorstel gekregen van Kees zijn advocaat), maar niet doorgepakt.
Ina wil niets anders dan dat het goed komt en staat achter geen enkele vorm van scheiden. Zij heeft er alles voor over om Kees weer thuis te krijgen.

Kees krijgt van Ina iedere maand een bedrag, omdat ze dit onderling zo hebben afgesproken. Nu geeft hij aan dat hij aan dit bedrag niet genoeg heeft en meer geld nodig heeft.
Ina heeft door de situatie niet volledig kunnen werken en is achteruit gegaan in inkomen.
Nog steeds zou ze er alles aan doen (dus ook meer betalen) als ze er van overtuigd zou kunnen zijn dat er enige hoop zou zijn op herstel van het huwelijk, maar het lijkt er niet op dat Kees dit van plan is.

Persoonlijk denk ik dat het hoog tijd is om te kijken wat hun rechten en plichten inmiddels officieel zijn: moet Ina Kees in deze situatie eigenlijk wel een bepaald bedrag betalen?
Ina heeft thuis de situatie goed onder controle, maar is minder goed in staat om grip te krijgen op dit stukje, omdat ze er erg emotioneel van wordt en bang is door actie te ondernemen om Kees helemaal kwijt te raken. Ik besef dat het in dit korte stukje lastig is om een goed beeld te krijgen van deze mensen, maar misschien is er iemand die hier iets zinnigs op kan zeggen?

Groet Zusje

Forum footer