Rechtenforum: Juridisch Forum voor juridische vragen. Iedereen kan antwoord geven; de antwoorden zijn niet afkomstig van NuRecht!
Je bent niet ingelogd.
Pagina's: 1
Laatst kreeg ik een brief van een incasso bureau. In de brief stond dat ik mij aangemeld heb via internet voor een workshop. Ik weet hier niks van en heb om bewijsstukken gevraagd. Ik heb een sms gekregen waarin staat dat de bevestiging in de spam kan belanden. Dit is waarschijnlijk ook gebeurd. De sms heb ik waarschijnlijk genegeerd. Een bedrijf die een sms stuurt en ik voelde mij niet aangesproken. Ook heb ik een nette brief naar het bedrijf gestuurd en gevraagd om een reactie. Geen bericht terug. Alleen de incasso bureau reageert en ik sta met de rug naar de muur. Ook de incasso kosten zijn hoger dan volgens mij mag. Ze hebben alleen mijn naam, adres, telefoon en een oude emailadres. iedereen kan mij aanmelden die de gegevens heeft. Als hij mij een brief via de post had gestuurd dan had ik twee weken tijd om te reageren. Doordat hij dat niet gedaan heeft zit ik hierin. Het is toch niet mogelijk dat iedereen je zo maar kan opgeven via internet en wat kan ik nog meer doen.
Goedenavond Lallie,
Zulke brieven zijn vaak vervelend en wonderlijk.
Wat ik u zou willen adviseren is het volgende:
Volgens de wet, art. 81 lid 1 Burgerlijk Wetboek, is een schuldeiser verplicht om tenminste 1 aanmaning te sturen voordat een incassobureau ingeschakeld mag worden. Volgens mij heeft u geen factuur en ook geen aanmaning ontvangen voordat overgegaan werd naar het innen via een incassobureau.
In uw geval zou ik daarom een aangetekende brief naar het incassobureau sturen met de vraag om alle stukken op te sturen. Hier kunt u denken aan het inschrijfformulier voor de workshop, de factuur en de aanmaning. Hierbij zou ik ook vermelden dat de rente ingevriest moet worden, tot het punt dat u de bewijsstukken in handen heeft. Dit zorgt ervoor dat uw rentekosten niet blijven stijgen terwijl u niet weet om wat het gaat en daardoor ook niet van plan bent om te betalen. De brief aangetekend sturen is altijd van voordeel om achteraf bewijs te kunnen tonen.
Incassokosten zijn te vinden in de Wet Incassokosten (WIK). Art. 2 van deze wet zegt dat over de eerste 2500,00 euro maximaal 15% incassokosten berekend mogen worden. Hierop is een uitzondering van toepassing, namelijk als het factuurbedrag lager is dan 267,00 euro. Dan wordt namelijk het wettelijke minimum van 40,00 euro voor incassokosten toegepast.
Als laatst zou ik u nog willen meegeven dat rekeningen ook kunnen verjaren volgens de wet, art. 3:307 Burgerlijk Wetboek. Bij diensten is de verjaringstermijn 5 jaar. Hierbij moet u wel opletten dat de verjaringstermijn bij het ontvangen van een aanmaning weer opnieuw begint te lopen.
Veel succes.
Nadia
Pagina's: 1