Juridisch Forum NuRecht - Rechtenforum

Rechtenforum: Juridisch Forum voor juridische vragen. Iedereen kan antwoord geven; de antwoorden zijn niet afkomstig van NuRecht!

Je bent niet ingelogd.

#1 03-03-16 12:24:39

rudolfijntje
Gebruikers

kostendeler en samenwonen?

Ik ontvang een ANW uitkering en omdat mijn zoon nog inwonend is en gestopt met zijn studie (22 jaar) wordt hij als kostendeler aangemerkt en wordt ik om die reden gekort op mijn uitkering.

Als hij niet mijn zoon zou zijn dan kon ik met hem een huurovereenkomst aangaan vervolgens zouden de huurinkomsten niet op de uitkering worden gekort en had ik dus wel extra inkomsten en was hij ook geen kostendeler dat snap ik niet helemaal.

Bij een anw uitkering vervalt het recht wanneer je met iemand gaat samenwonen ofwel een nieuwe partner zou hebben.

Overigens bij een anw uitkering is er het verlies van een partner voorafgegaan wat niet zo heel leuk is... ( 30 jaar samen geweest)

Maar stel ik ga een nieuwe relatie aan, zij (in mijn geval) is dus geen familie van de eerste graad.
Ik biedt haar een aan alle eisen voor een commercieel huurcontract voldoende overeenkomst aan dan kan ik dus wel met behoud van een uitkering gewoon samenwonen???

Daar klopt toch ergens iets niet???

hebben jullie daar een antwoord op?

#2 04-03-16 08:17:31

Ernst Zegerd
Gebruikers

Re: kostendeler en samenwonen?

Geachte heer, mevrouw,

Het klopt inderdaad dat u op uw uitkering wordt gekort als u samen woont met uw zoon van 22 jaar. Dit komt omdat u dan samen met elkaar de kosten voor het levensonderhoud kunt delen. Omdat u zijn ook een eigen inkomen kan verdienen. Uw zoon kan namelijk (onder bepaalde voorwaarden) een bijstand- uitkering op basis van de Participatiewet aanvragen bij de gemeente. De evt.  huuropbrengst  wordt ook gezien inkomen volgens de ANW, alleen omdat u een groot deel van het inkomen wat u verdiend naast een ANW- uitkering zelf mag houden, mag u praktisch gezien  (in de meeste gevallen) alle inkomsten uit huur zelf houden. Vandaar dat er gevoelsmatig een rare situatie ontstaat tussen de regels die er gelden het samen wonen met uw inwonende zijn en de regels rondom het verhuren/ het samen wonen met iemand anders.

Ik hoop dat u wat aan mijn antwoord heeft.

Met vriendelijke groet,

Ernst Zegers

Ernst Zegers
Student Sociaal Juridische Dienstverlening

#3 07-03-16 10:58:58

rudolfijntje
Gebruikers

Re: kostendeler en samenwonen?

ja het bevestigd in ieder geval de discrepantie welke ik voel bij het geheel.

Dank daar voor.

groet Rudi Vrolijk

Forum footer