Rechtenforum: Juridisch Forum voor juridische vragen. Iedereen kan antwoord geven; de antwoorden zijn niet afkomstig van NuRecht!
Je bent niet ingelogd.
In 2013 hebben wij een aannemer in hand genomen tbv onze dakopbouw. Wij hebben afspraken met dit bedrijf gemaakt. O.a. de afspraak dat hij de kosten van de vergunningsaanvraag op zich zou nemen. Dit was een mondelinge afspraak, het is er in goed vertrouwen niet van gekomen dat we dit zwart op wit hebben laten zetten.
Na afronding kregen wij een factuur voor legeskosten. Dit hoorde er volgens hem niet bij en was foutief door de gemeente aan hem gefactureerd, dit zou eigenlijk naar ons huisadres verzonden moeten worden. Nu zijn wij van mening dat dit bij het proces van vergunningaanvraag hoort. Volgens hem niet, daarbij heeft hij er naar ons toe ook nog eens BTW op gezet, waardoor het voor ons een nog hoger bedrag wordt, dan wanneer het vanuit te gemeente naar ons zou komen.
Nu is mijn vraag, vallen de legeskosten onder het proces van de vergunningaanvraag? Wij hebben via email contact gehad, waarbij hij wel aangeeft de kosten van de vergunningaanvraag op zich te nemen, en dat de Legeskosten hier niet onder vallen.
Is het terecht dat hij er nu naar ons toe Extra BTW over heft?
Is het terecht dat hij kosten factureert die niet vooraf zijn besproken of vastgelegd en dus bovenop het afgesproken offertebedrag komen?
Wij willen graag dat er een eerlijke oplossing komt, hopen dat jullie ons advies kunnen geven.
Offline
Leges is het aan de overheid verschuldigde ‘schrijfloon’, dat wordt gezien als vergoeding voor persoonlijke diensten (L.G.M. Stevens, Elementair belastingrecht voor economen en bedrijfsjuristen, Deventer: Kluwer 2011, p. 23.). Voor legesheffing is dus persoonlijke dienstverlening vereist, dat zich kenmerkt als een individueel aanwijsbare tegenprestatie van de overheid. Het gaat daarbij om een in overheersende mate individualiseerbaar belang (HR 9 september 2011, LJN: BQ4105).
In beginsel moet u dus de leges zelf betalen op het moment dat u een dergelijke persoonlijke dienst van de overheid verlangt, zoals voor de omgevingsvergunning / bouwvergunning. Wel is het natuurlijk raar dat de aannemer dus zegt de kosten voor de vergunningaanvraag op zich te nemen, maar dat de Legeskosten hier niet onder vallen! Welke andere kosten zijn er dan nog aan de vergunningaanvraag verbonden? Enkel de postzegels?
Op het moment dat u dit zwart op wit hebt, dan lijkt mij dat de aannemer hier misschien nog eens goed over zou moeten denken. In elk geval lijkt mij dat het dan wat heeft uit te leggen.
Offline