Juridisch Forum NuRecht - Rechtenforum

Rechtenforum: Juridisch Forum voor juridische vragen. Iedereen kan antwoord geven; de antwoorden zijn niet afkomstig van NuRecht!

Je bent niet ingelogd.

#1 11-06-15 17:20:58

jmt86
Gebruikers

Onderwijs - Payroll ontslag

Hoi!
Ik ben al 7 jaar leerkracht basisonderwijs. Op dit moment ben ik 2,5 jaar werkzaam bij mijn huidige bestuur in Friesland. Ik heb al deze tijd een onderbouwklas fulltime gedraaid. Ik heb gedurende 7 jaar altijd goede beoordelingen/functioneringsgesprekken gehad. Deze netjes in een portfolio, altijd bij de hand.
In april dit jaar ben ik hierdoor voorgedragen voor een vaste aanstelling (eveneens een tweetal collega's met minstens evenveel ervaring). Er waren 34 mensen voorgedragen, 17 aanstellingen zijn vergeven. Ik (en mijn collega's) zaten daar niet bij. De tijd heeft ons geleerd, dat de mensen die wel een aanstelling hebben verkregen, allemaal net van de Pabo zijn afgestudeerd. Hier klopt al iets niet, maar soit!
Nu het vervelende: mijn contract wordt niet verlengd. Maar mijn baan blijft bestaan. Mijn bestuur schuift het CAO PO aan de kant en gaat (een jaar vervroegd, uit angst) over op de WWZ van Randstad (via wie ik payroll). Gekke is, voor Randstad geldt een langer ambtstermijn om een vast contract te krijgen. Daar ben ik pas over een jaar aan de beurt. Mijn bestuur plukt dus de vruchten van elke kant, net welke het beste uitkomt.
Lang verhaal kort: ik moet er dus minimaal 6 maanden uit. Ik verlies hierbij mijn baan en dus mijn plek, mijn kinderen.
Ik vind het heel scheef. Kan je bij uitstekend functioneren, zomaar een payroller voor een payroller vervangen? Ik kan er gewoon met mijn verstand niet bij ... iemand wel een idee/ervaring???

#2 15-06-15 20:04:29

Rechtenforum
Gebruikers

Re: Onderwijs - Payroll ontslag

Goed punt! Erg begrijpelijk ook. Sommigen menen dat de arbeidsmarkt alleen kan functioneren met flexibele arbeidskrachten waardoor er ook steeds meer ZZP'ers komen, maar aan de andere kant zijn er ook mensen die juist menen dat het bieden van zekerheid aan werknemers de economie juist versterkt. Hoe dat ook zij, de overheid heeft zelf in elk geval in 1999 gemeend om hier een wet voor te moeten aannemen en ook daarna is er een hoop ontwikkeling geweest. Maar die wet ziet alleen op het arbeidsrecht terwijl juist alle ZZP'ers daarbuiten vallen sad Dus zijn dit de gevolgen... helaas...

Forum footer