Rechtenforum: Juridisch Forum voor juridische vragen. Iedereen kan antwoord geven; de antwoorden zijn niet afkomstig van NuRecht!
Je bent niet ingelogd.
Pagina's: 1
Goedemiddag,
Ik heb vorige week een abonnement afgesloten bij vodafone, en vandaag stond er een postbode voor de deur met tot mijn verbazing 2 pakjes.
Even opgemaakt en ja..2 telefoons! ( samsung galaxy s6 ).
Ben ik verplicht deze tweede telefoon terug te sturen? Het zou namelijk wel een mooie financiële meevaller zijn als ik hem mag houden.
groeten,
Luke
p.s. Ik heb vodafone gecontacteerd en die zeggen dat ze maar 1 bestelling open hebben staan.
Laatst bewerkt door CallMeDutch (14-04-15 16:01:59)
Hey Luke,
Lucky Luke wel te verstaan haha...
Twee dingen zijn denk ik van belang bij dit verhaal: 1) als iets ongevraagd wordt opgestuurd dan is er geen verplichting om het terug te sturen of te betalen (als je 'consument' bent) en 2) als iets per ongeluk wordt afgeleverd dan kan dit te allen tijde worden teruggevorderd (teruggevraagd). Ik zal dit even toelichten:
In artikel 7:7 lid 2 BW staat: "Geen verplichting tot betaling ontstaat voor een natuurlijke persoon, die handelt voor doeleinden buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit, bij de ongevraagde levering van zaken, financiële producten, water, gas, elektriciteit, stadsverwarming of digitale inhoud, dan wel de ongevraagde verrichting van diensten, als bedoeld in artikel 193i onderdeel f van Boek 6. Het uitblijven van een reactie van een natuurlijk persoon, die handelt voor doeleinden buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit, op de ongevraagde levering of verstrekking wordt niet als aanvaarding aangemerkt. Wordt desalniettemin een zaak toegezonden als bedoeld in de eerste zin, dan is het in lid 1 bepaalde omtrent de bevoegdheid, de zaak om niet te behouden, van overeenkomstige toepassing." https://www.nurecht.nl/BW7.html#Boek7/T … 1/Artikel7
Op grond van dit artikel hoef je de tweede verzending dus niet te betalen of terug te sturen als je er niet om hebt gevraagd. En dat is hier het geval. Wel moet dus aan de overige voorwaarden zijn voldaan. Maar dan het tweede punt: verontschuldigde betaling!
Artikel 6:203 lid 2 BW bepaalt: "Degene die een ander zonder rechtsgrond een goed heeft gegeven, is gerechtigd dit van de ontvanger als onverontschuldigd betaald terug te vorderen." https://www.nurecht.nl/BW6.html#Boek6/T … Artikel203
Wat dit betekent is dat, indien er - zoals in dit geval dus - iets zonder 'rechtsgrond' wordt gegeven, de gever bevoegd is om dit van de ontvanger terug te vorderen omdat het 'onverschuldigd betaald' is. Ofwel: als iemand per ongeluk een bestelling twee keer verstuurt, dan kan hij het pakketje dat hij zonder 'rechtsgrond' heeft verstuurd daarna terugvorderen omdat het 'onverschuldigd betaald' is. Het woord 'rechtsgrond' betekent hier niet echt veel ander dan: verplichting. Dus als iets zonder rechtsgrond is verstuurd, dan is het zonder verplichting verzonden. En die verplichting is er natuurlijk wel als iemand juist dat pakketje bestelt en betaalt heeft!
En 'onverontschuldigd betaald' betekent ook meer dan alleen betalingen: ook als je iets levert zonder dat je daartoe verplicht bent (zonder rechtsgrond) dan is dat een onverschuldigde betaling. En als er iets onverschuldigd is betaald, dan kan dat bedrag (of dus dat wat is geleverd/ verzonden/ gepresteerd etc.) worden teruggevorderd op grond van artikel 6:203 lid 2 BW.
Mijn conclusie is dus dat je niet verplicht bent om het pakketje terug te sturen en dat je - zolang de rechtsvordering daartoe niet is verjaard - door de verzender kan worden aangesproken op grond van onverschulgde betaling om de telefoon terug te sturen c.q. de kosten te vergoeden.
Dan nog even een laatste puntje: als je het niet zou terugsturen en afwacht of er een vordering (verzoek) komt om het terug te sturen, ben je dan in de tussentijd eigenaar van de telefoon? Nee!
Voor overdracht van een goed wordt vereist een levering krachtens geldige titel, verricht door hem die bevoegd is over het goed te beschikken (https://www.nurecht.nl/BW3.html#Boek3/T … /Artikel84). Nu de telefoon zonder titel (rechtsgrond / verplichting) is geleverd, ben je dus geen eigenaar geworden van de telefoon. Wat ben je dan? Je bent of houder of bezitter:
Bezitter: als je de telefoon houdt voor jezelf (https://www.nurecht.nl/BW3.html#Boek3/Titel5/Artikel107) Houder: als je de telefoon houdt voor de eigenaar. De wet gaat er b.t.w. vanuit dat je de telefoon 'houdt' voor jezelf "Wie een goed houdt, wordt vermoed dit voor zichzelf te houden." https://www.nurecht.nl/BW3.html#Boek3/Titel5/Artikel109 En... als je de telefoon voor jezelf houdt, dan ben je volgens de wet - naar ik meen - een bezitter, niet te goeder trouw
Laat ff weten hoe het afloopt!
Laatst bewerkt door Rechtenforum (15-04-15 14:11:09)
Hey,
Allereerst bedankt voor het advies, ik heb zelf nog rondgekeken maar dit is inderdaad heel duidelijk !
Ik heb met de vodafone klantenservice gesproken en die vertelde me dat ik dat ding bij een vodafone winkel moet afgeven, hier heb ik natuurlijk weinig zin in aangezien dit tijd en geld kost. Ook ben ik benieuwd of ze hem dan echt komen halen!
Maar dan vraag ik me wel af in hoe verre ik vodafone moet inlichten over deze fout en in hoe verre ik moeite moet doen om ze anders in te lichten. Wordt er van mij verwacht dat ik iets van actie onderneem? En als ik niks terug hoor, moet ik dan voor de komende paar jaar bang zijn dat ik nog een vordering binnen krijg?
Normaal gesproken ben ik een heel eerlijk persoon overigens, maar vodafone gaat niet failliet door een vermist telefoontje haha.
-Luke
P.s. ze hebben dus als het goed is 2 Chatlogs van mijn gesprekken met de klantenservice, benieuwd of ze actie ondernemen.
Laatst bewerkt door CallMeDutch (16-04-15 11:41:10)
idem hier 128 GB black sapphire, wat heb jij gedaan CallMeDutch?
Pagina's: 1