Rechtenforum: Juridisch Forum voor juridische vragen. Iedereen kan antwoord geven; de antwoorden zijn niet afkomstig van NuRecht!
Je bent niet ingelogd.
Pagina's: 1
Goedenavond,
Onlangs kreeg ik 357 euro boete ivm te langzaam rijden. Ik reed 90 (eigen teller), maar de agent had een lager getal op zijn geijkte teller. Hoewel ik mij prima bewust was van de medeweggebruikers heeft de agent mij een proces verbaal gegeven op grond van Artikel 5 (verkeershinder). De reden van mijn snelheid was het feit dat de afrit er al na 1200 meter aankwam en ik mijn voorganger niet meer wilde inhalen.
Nu is er recentelijk een langzaam-aan-actie van de politie geweest in het kader van hun CAO-onderhandelingen.
Kan dit positieve gevolgen hebben voor mijn situatie?
Bij voorbeeld hartelijk dank voor uw tijd!
Wat ik mij als eerste afvraag bij uw bericht is dat u aangeeft dat er kennelijk een voorganger was die u niet meer wilde inhalen, en die dus in elk geval minder hard moet hebben gereden dan 90 km/ u. Dat zou ik denken dat de politie die persoon toch als eerste zou aanpakken wegens "verkeershinder / tergend langzaam rijden?" Ik denk dat dit wel een punt van belang is. Is dit ook opgenomen in het proces-verbaal? Dat u feitelijk door een andere weggebruiker werd verhinderd om uw normale snelheid te houden? Dat wil zeggen: 120 km/u totdat u de uitvoegstrook oprijdt? Want op het moment dat iemand al zou gaan afremmen op de snelweg, dan zal dit in de meeste gevallen behoorlijk hinderlijk zijn.
Voor zover ik heb kunnen lezen in de media is de actie van de politie om juist zelf dergelijke hinder te veroorzaken, namelijk door veel te langzaam te gaan rijden. Op nu.nl staat daarover:
"Tussen 10.00 en 11.00 uur gaan verschillende politievoertuigen de weg op die niet harder zullen rijden dan 60 kilometer per uur, over alle rijstroken. Ze rijden vanuit Breda de A16 op, naar de A58 richting Bergen op Zoom en Goes. Bij Goes wordt gekeerd en gaat de rit in omgekeerde richting terug. Tijdens de actie sluiten zich op de heenweg steeds meer politiewagens aan, die op de terugweg geleidelijk weer de afrit nemen."
Ik vrees dat het feit dat een ander - de politie in dit geval - niet maakt dat u zelf minder verwijtbaar zou zijn of dat dit voor u gunstig zou kunnen zijn. Maar ik denk wel dat het goed is om even toe te lichten hoe het nu precies ging, ook met die voorganger en welke snelheid de politie heeft gezien....
Pagina's: 1