Juridisch Forum NuRecht - Rechtenforum

Rechtenforum: Juridisch Forum voor juridische vragen. Iedereen kan antwoord geven; de antwoorden zijn niet afkomstig van NuRecht!

Je bent niet ingelogd.

#1 13-05-15 11:11:56

Lienthju
Gebruikers

Naheffing toeslagen

In 2012 ben ik gaan scheiden. In 2012 ontvingen mijn ex-man en ik gezamenlijk huur-en zorgtoeslag. Nu heeft mijn ex een brief gekregen dat hij terug moet betalen en nu vraagt hij aan mij om daaraan mee te betalen. Ben ik hiertoe verplicht om ook terug te betalen?

#2 25-05-15 13:51:45

Rechtenforum
Gebruikers

Re: Naheffing toeslagen

Ik denk dat het in de eerste plaats van belang is om te weten of jullie in gemeenschap van goederen waren getrouwd (https://www.nurecht.nl/BW1.html#Boek1/T … /Artikel94) of niet. Als dat het geval is, dan viel de huur- en zorgtoeslag waarschijnlijk in de gemeenschap. Zie bijvoorbeeld:

"Niet in geschil tussen partijen is dat de belastingteruggaves en -aanslagen tot en met het jaar 2008 bij helfte worden verdeeld respectievelijk bij helfte worden gedragen. Zij zijn in dat verband overeengekomen dat ieder van partijen de nog op zijn of haar naam openstaande vorderingen van de fiscus (inkomstenbelasting, zorg- en huurtoeslag) zal voldoen en dat de vrouw terzake nog een bedrag van EUR 314,50 aan de man dient te betalen. Voor wat betreft de wettelijke rente verwijst de rechtbank naar rechtsoverweging 4.9. en 4.10. In confesso is ten slotte dat belastingaanslagen danwel teruggaven over 2009 (en volgende) zonder enige verrekening worden toebedeeld aan degene op wiens naam de betreffende belastingaanslag dan wel -teruggave staat."

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien … 011:BQ7875

In dat geval zou je dus ook 'verplicht' kunnen zijn om aan de terugvordering mee te betalen. Wel is het natuurlijk de vraag of die terugvordering juist is. Is dat niet het geval, dan zou je daartegen in bezwaar en beroep kunnen gaan.

Forum footer