Rechtenforum: Juridisch Forum voor juridische vragen. Iedereen kan antwoord geven; de antwoorden zijn niet afkomstig van NuRecht!
Je bent niet ingelogd.
Pagina's: 1
Hallo,
Ik sta op het punt waarop ik een belangrijke keuze moet maken. Waarbij ik graag de mening van anderen wil weten die er ook ervaring mee hebben of kennis van hebben.
Begin dit jaar heb ik besloten voor mezelf te beginnen. Nu heb ik onlangs een aanbod gekregen om partner te worden bij vrij goed aangeschreven internationale organisatie. Hier zitten uiteraard voor- en nadelen aan. Die zal ik zo beschrijven.
De andere optie is dat ik verder ga met het opzetten van mijn bedrijf in dezelfde richting. Met ook alle voor- en nadelen die daar bij horen.
Waar ik voornamelijk mee zit is het concurrentiebeding dat de organisatie mij aanbiedt. Ik heb hier al veel over opgezocht en gepraat, maar doordat mijn situatie vrij specifiek is en ik allerlei verschillende dingen hoor, kom ik er niet uit. De keuze is heel belangrijk omdat wanneer ik partner zou worden er (met het huidige concurrentiebeding) geen mogelijkheid is om mijn eigen bedrijf te beginnen zonder daar grote nadelen van te ondervinden.
'Partner worden' houdt in dat ik als zelfstandige blijf werken in Nederland en verantwoordelijk ben voor mijn eigen klanten en inkomen, maar mezelf partner kan noemen van die organisatie wat (volgens de organisatie) meer klanten en een hoger uurloon tot gevolg kan hebben. Tevens ontvang je als partner lichte steun van de organisatie bij het opstarten van je business, zo kan je bij hen terecht voor vragen en kan je enige ondersteuning bij de verkoop krijgen. Ook krijg je ongeveer 6-10 leads p.j. (waarvan de waarde onbekend is) en veel materiaal zoals kant en klare presentaties, offertes, beeldmateriaal voor presentaties en studiemateriaal (alleen online).
Daar tegenover staat dat een vast bedrag per jaar betaalt per om partner te kunnen zijn en je 30% van je inkomen moet afstaan aan de organisatie. Als je je partnerschap stop zet, moet je nog twee jaar lang 30% afstaan aan de organisatie. Volgens de organisatie is dit een standaard concurrentiebeding.
Mijn concrete vragen zijn,
Is dit een acceptabel voorstel van de organisatie?
Welke rechten en plichten hebben beide partijen? Aan welke regels zijn we gebonden? Wat is hierin belangrijk voor mij om te weten?
Ik ben sowieso van plan om te onderhandelen over de voorwaarden als ik besluit partner te worden. Hebben jullie hierover tips?
Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!
Ik lees: "Daar tegenover staat dat een vast bedrag per jaar betaalt per om partner te kunnen zijn en je 30% van je inkomen moet afstaan aan de organisatie. Als je je partnerschap stop zet, moet je nog twee jaar lang 30% afstaan aan de organisatie. Volgens de organisatie is dit een standaard concurrentiebeding."
Dat klinkt niet als een concurrentiebeding, maar meer als een beding waarbij een bepaalde vergoeding wordt bedongen, ook nadat de samenwerking is gestopt. Op welke wijze zou de organisatie daarbij kunnen vaststellen wat je inkomen is? Is daar iets over opgenomen? Anders is natuurlijk niet vast te stellen wat 30% is...
Zolang je zelf verantwoordelijk bent voor het werven van klanten en inkomen lijkt geen sprake te zijn van een overeenkomst van opdracht, dus ook lijkt ook geen sprake te zijn van een situatie als van 4:803 lid 3 BW: een opzegvergoeding ofwel een schadevergoeding die op grond van 7:408 lid 3 BW niet is toegestaan (zie art. 7:413 lid 1 BW). https://www.nurecht.nl/BW7.html#Boek7/T … Artikel408
Het lijkt mij dus toegestaan, maar of het een acceptabel voorstel is, daarover kan iedereen natuurlijk zelf een oordeel vormen. Dat geeft de wet niet aan. Het is een bakker ook toegestaan om zijn brood te verkopen voor 100 euro per brood, alleen zal niemand het dan vermoedelijk kopen
Dank je wel voor je reactie!
Er staat in het contract dat ik verplicht ben het te melden wanneer ik een klant heb. Ook alle publicatie die ik doe moet met toestemming van de organisatie. Dus stel dat ik een bepaalde training wil doen, dan moet ik dat eerst met hen overleggen voordat ik mag publiceren dat die training er is. (Ook de prijzen moet overlegd worden.) Dus als ik alles doorgeef wat ik wil publiceren hebben zij een redelijk beeld van wat ik doe. En als ik dan braaf alle klanten meld, dan hebben ze een precies beeld van mijn inkomen.
Ik heb onlangs een gesprek gehad en geprobeerd te onderhandelen over de voorwaarden. Maar over het 'concurrentie beding' zoals zij het noemen zijn ze heel strikt. Daar kon niet in onderhandeld worden. Dus dan is het voor mij 98% zeker dat ik het niet ga doen. Ik moet er teveel voor inleveren en krijg er weinig zekerheid voor terug. Zeker aangezien mijn plichten heel concreet staan opgenomen in het contract, maar waar ik recht op heb redelijk abstract blijft (zoals 'begeleiding', maar niet hoeveel, door wie, welke vorm, etc.) of zelfs mondeling wordt afgedaan met 'daar kunnen we dán wel even naar kijken'.
Haha, je vergelijking zegt ook al wat. Zo voelt het ook een beetje Ik krijg wel brood, maar ik weet niet hoeveel, welk brood, etc. Maar die 100 euro is wel duidelijk
Pagina's: 1