Rechtenforum: Juridisch Forum voor juridische vragen. Iedereen kan antwoord geven; de antwoorden zijn niet afkomstig van NuRecht!
Je bent niet ingelogd.
Pagina's: 1
Beste lezer,
Ik twijfel aan de uitspraak van mijn ingediende bezwaarschrift.
Rechter bepaald dat 16 september 2014 de dagtekening is van de beslissing.
De rechter stelt: " Voor het indienen van een beroepschrift geldt een termijn van zes weken. Deze termijn begint op de dag na die van dagtekening van de beslissing op bezwaar."
Wat is nu de uiterste datum van de termijn?
Hoi Fubster,
De termijn voor het indienen van een beroepschrift begint idd op de dag na dagtekening van het besluit op bezwaar. Dat staat in art. 6:8 lid 2 Awb: De termijn vangt aan met ingang van de dag na die waarop het besluit op de voorgeschreven wijze is bekendgemaakt.
Je moet het zo zien: er is een besluit genomen, daar heb je bezwaar tegen gemaakt. Dan komt er een nieuw besluit waarop dat bezwaar wordt meegenomen (heroverwogen) en tegen dat nieuwe besluit kun je in beroep gaan bij de rechter. De datum waarop je dit nieuwe besluit hebt ontvangen (dus dat op bezwaar) is de datum waarop de termijn gaat lopen (meestal 6 weken). En de wet gaat er dus vanuit dat je dat een dag nadat het is verzonden hebt ontvangen. Dus wordt het nieuwe besluit (op bezwaar) verzonden op 1 januari, dan begint de termijn (van 6 weken) te lopen op 2 januari.
Maar er zijn wel uitzonderingen: staat er geen poststempel op het door jou ingediende beroep bij de rechtbank, dan is niet vast te stellen door de rechter op welk moment jij het hebt verzonden (ingediend). Daarom zegt de wet (art. 6:9 lid 2 Awb): Bij verzending per post is een bezwaar- of beroepschrift tijdig ingediend indien het voor het einde van de termijn ter post is bezorgd, mits het niet later dan een week na afloop van de termijn is ontvangen.
Als je dus een paar dagen te laat bent met het opsturen van je bezwaar of beroep, dan kan het handig zijn om er geen postzegel op te doen en het gewoon een paar keer op de bus te doen. Veel post komt ook zonder postzegel aan en dan is niet vast te stellen op welk moment jij het in de bus hebt gedaan (mist je natuurlijk niet een te late datum in je bezwaar vermeldt (!) ) Of dat mag, weet ik niet, maar het geeft je wel een week extra tijd ieg
uit wat je zegt begrijp ik dat je beroep te laat is. Overigens kun je tegen dat oordeel doorgaans ook in hoger beroep. Ik weet niet of deze zaak het waard is, maar als het puur om de datum gaat dan is het handig om dat ff te laten uitzoeken misschien. Vaak is het trouwens handig om voordat je zelf in bezwaar en beroep gaat om even een jurist of zo om advies te vragen. Dan voorkom je dit soort dingen. Ik denk altijd maar: als je geen verstand hebt van auto's ga dan ook geen motor vervangen. En zo is het met juridische dingen natuurlijk net zo, ook al kun je het wel alleen proberen. Jammer genoeg is er geen juridische wegenwacht alleen ...
Over de termijn: 16 september 2014 dagtekening van het besluit op bezwaar, dan begint de termijn dus op 17 september 2014 ete lopen. Dat is een woensdag. De vuistregel voor het einde van de termijn is: de laatste dag van de termijn is dezelfde weekdag als die van verzending, dus ook een woensdag. Dus in dit geval: 29 oktober 2014. Als het voor die datum is ontvangen dan is het beroep dus op tijd of, als het binnen een week erna wordt ontvangen en het is aannemelijk dat het op tijd op de post is gedaan, dan is het ook alsnog op tijd. Er zijn dus zeker uitzonderingen mogelijk!
Als het beroep dat je hebt niet echt ergens over gaat dan zou ik het er lekker bij laten. Is het wel belangrijk, dan is het misschien handig om even langs te gaan bij een advocaat of je vraag te stellen bij je rechtsbijstandverzekering of bij NuRecht. Dat kan geloof ik voor 5 euro. Advies: doe dat dan wel snel, want de termijn om eventueel in hoger beroep te gaan is doorgaans ook 6 weken!
Succes!
Hallo Mark26,
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Zelf kom ik namelijk ook uit op 29 oktober als laatste dag van de termijn.
Ik had dit zo ook in mijn bezwaarschrift uitgelegd dat de termijn van 6 weken, 1 dag na de dagtekening van 16 september begint.
Nu moet ik een verzetschrift indienen om dit standpunt weer te verdedigen, ik zal verzoeken om dit mondeling toe te lichten.
De rechter stelt namelijk dat het om een misvatting gaat. 28 september is de uiterste datum omdat de dagtekening van besluit 16 september is stelt hij/zij.
Dit schrijft de rechter:
"Vast staat dat de dagtekening van de beslissing op bezwaar 16 september 2014 is, zodat de termijn voor het indienen van een beroepschrift eindigde op 28 oktober."
Volgens mij vergeet de rechter dat het om de dag na die van dagtekening is, of ik mis iets.
Oh, sorry ! Ik zie dat ik een foutje had gemaakt... De vuistregel voor het einde van de termijn is: de laatste dag van de termijn is dezelfde weekdag als die van verzending. Ik had per ongeluk de dag genomen waarop de termijn ingaat, omdat ik die ook had vermeld. Maar de dag van verzending is hier de dinsdag, dus loopt ook dan de termijn af.
Een voorbeeld:
Aangezien de beschikking op het bezwaarschrift is gedagtekend 17 april 2007, is de termijn voor het indienen van een beroepschrift aangevangen op de dag daarna en geëindigd op 29 mei 2007. Aangezien [appellant] het beroepschrift op 30 mei 2007 heeft ingediend, is het beroep niet tijdig ingesteld.
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien … 008:BG0863
Hier is de dag van verzending een dinsdag en loopt de termijn dus ook op een dinsdag af. Maar de uitzonderingen die ik aangaf zou je nog ff kunnen laten onderzoeken evt. succes!
De uitspraak laat inderdaad goed de correcte rekenmethode zien.
Waar ik over struikel is "Deze termijn begint op de dag na die van dagtekening van de beslissing op bezwaar."
Kort gezegd: dagtekening + 6 weken, de termijn begint echter de dag na de dagtekening.
Bedankt nogmaals voor het verduidelijken, ik leg me dan ook bij besluit neer.
Pagina's: 1