Juridisch Forum NuRecht - Rechtenforum

Rechtenforum: Juridisch Forum voor juridische vragen. Iedereen kan antwoord geven; de antwoorden zijn niet afkomstig van NuRecht!

Je bent niet ingelogd.

#1 02-09-15 14:47:08

Stef Stuntpiloot
Gebruikers

Gestolen privé MTB uit de fietsenstalling van de werkgever

Beste forumleden Ik heb en juridisch probleem met mijn werkgever. Mijn vraag: “mbt tot de onderstaande situatie. Adviseren jullie mij een advocaat in de arm te nemen en zou ik de zaak dan van mijn werkgever kunnen winnen?”

Voor mijn werk in de geestelijke gezondheidszorg verzorg ik sportactiviteiten. Een van deze activiteiten is mountainbiken met cliënten. Hiervoor gebruik ik mijn eigen mountainbike (MTB).
Nu is uit de fietsenstalling van de werkgever mijn mountainbike gestolen. De fiets stond op slot in de met camera bewaakte fietsenstalling vast aan het hek. Ik wil de fiets van mijn werkgever vergoed krijgen en heb hiervoor contact gezocht met mijn werkgever.

Mijn werkgever stelt dat: ”De werkgever heeft geen duidelijke opdracht gegeven om mijn privéfiets te gebruiken voor de activiteit mountainbiken. Zij zijn ook niet verzekerd tegen fietsdiefstallen. Daarom wil de werkgever mijn fiets niet vergoeden”.

Ik denk het volgende: Veel collega’s gebruiken privé spullen op het werk. Bijvoorbeeld een auto om naar het werk te gaan. Een fiets om naar het werk te gaan. Een auto om met een cliënt naar een afspraak te rijden (dokter, advocaat etc). Een fotocamera om foto’s te maken van een werk gerelateerd evenement. Een boormachine om een schilderijtje op te hangen bij een cliënt. In al deze zaken geeft de werkgever niet expliciet de opdracht om hiervoor privé middelen te gebruiken. Gebeurd dit dan allemaal onverzekerd?

De fiets stond in een fietsenstalling van de werkgever. Ook al zijn zij niet verzekerd zijn ze wel aansprakelijk? Immers ik geef mijn fiets in bewaring aan de werkgever door hem in de fietsenstalling te gebruiken. Alhoewel de werkgever mij niet expliciet een opdracht hiertoe heeft gegeven is dit zeker werk gerelateerd. Immers ik gebruik de fiets voor een cliëntactiviteit. Met als motivatie de werkgever kosten te besparen van de huur of aanschaf van een MTB. Ook fiets ik met de MTB tussen locaties met als doel de werkgever kosten te besparen in de declaratie van kilometer vergoeding.

Kan de werkgever mij afschepen met als antwoord” We hebben je niet expliciet opdracht gegeven om de fiets te gebruiken voor deze activiteit en zijn bovendien hier niet voor verzekerd dus gaan wij niet over tot vergoeding”

Alvast bedankt voor de hulp

Forum footer