Rechtenforum: Juridisch Forum voor juridische vragen. Iedereen kan antwoord geven; de antwoorden zijn niet afkomstig van NuRecht!
Je bent niet ingelogd.
Pagina's: 1
Ik ben achteruitgereden een straat ingereden.
Daarbij heb ik het bord eenrichtingsweg niet gezien.
Deze punt 1 stond niet aan het begin van de straat maar meer op de hoek.
Als je achteruit rijd dan kom je van de nadere weghelft waardoor deze bijna niet zichtbaar.
Je kijkt dan namelijk tegen de zijkant van het bord!
Het gaat hier om een stadswacht.
Welke volgens hun site parkeerbeleid handhaaft.
Dus met andere woorden geen opdracht (toestemming?) om rijdend verkeer te bekeuren.
Het boetebedrag is voor dit vergrijp veel te hoog.
Van verstoring van de openbare orde was geen sprake.
Kan een stadswacht op eigen houtje gaan besluiten politie taken over te nemen???
Kan ik de bekeuring ongedaan laten maken omdat de desbetreffende BOA niet bevoegd was?
Hallo Etheri,
Een stadswacht is een gemeentelijke toezichtshouder en valt onder de wetgeving van de gemeente. Dit betekend dat de bevoegdheden die deze heeft per gemeente kan verschillen.
De afgelopen jaren zijn de bevoegdheden van de stadswachten, en vooral van de stadswachten met een BOA diploma, uitgebreid. Dit zou u moeten nakijken in de APV van uw gemeente.
Wat ik wel over het algemeen kan vermelden is dat veel gemeentes, vooral de grote, een BOA de bevoegdheid geven om op te treden tegen overtredingen van de Wegenverkeers Wet, art. 5, 6, 7, 10 etc. Kort samengevat regelen deze artikelen de plaats op de weg en de rijrichting. Dus ook als u verkeerd rijdt bij een eenrichtingsweg.
Uiteraard kunt u altijd bezwaar indienen tegen de boete. Deze moet wel op tijd ingediend worden.
Groetjes,
Nadia
Pagina's: 1