Rechtenforum: Juridisch Forum voor juridische vragen. Iedereen kan antwoord geven; de antwoorden zijn niet afkomstig van NuRecht!
Je bent niet ingelogd.
Lastig om in een paar zinnen aan te geven wat er speelt, maar toch een poging. Mijn vriendin was getrouwd, maar tijdens haar huwelijk bleek dat haar man cocaine en alcohol verslaafd was. Toen hij al het geld van de familie had opgemaakt en bij allerlei officiële instanties dik in de schulden stond, heeft hij geld geleend van Jan en Alleman. Toen ook dat niet meer lukte is hij met de Noorderzon vertrokken. In 2008 is bij afwezigheid van echtgenoot door de rechter de scheiding uitgesproken, maar eerst nadat mijn vriendin via schuldhulpverlening (met advertenties in landelijke kranten om schuldeisers op te roepen zich te melden) was opgestart.
Recent meldde zich een oud buurman die haar 'sommeert' om voor het einde van het jaar een achterstallige schuld (contante betalingen en bancaire overschrijvingen) vermeerderd met een jaarlijkse rente van 8% terug te betalen.
De ex-echtgenoot is weer 'boven water' en het adres weet mijn vriendin.
Vraag:
1. mag je de persoonsgegevens van ex-echtgenoot verstrekken aan voormalige buurman?
2. mag of moet je de voormalige buurman erop wijzen dat hij aan het verkeerde adres is en dat hij zich verder dient te onthouden van vervelende aangetekende brieven?
3. kun je, eventueel voorzien van adresgegevens van de schuldenaar, aangetekende brieven retourneren aan steller?
4. mag je volgende aangetekende brieven weigeren?