Juridisch Forum NuRecht - Rechtenforum

Rechtenforum: Juridisch Forum voor juridische vragen. Iedereen kan antwoord geven; de antwoorden zijn niet afkomstig van NuRecht!

Je bent niet ingelogd.

#1 19-01-16 16:25:24

richardgerdes
Gebruikers

Thuis werken

goedemiddag,

sinds anderhalf jaar heb ik in onderling overleg (mondeling) iedere woensdag een thuiswerkdag (kind naar school brengen en andere nog thuis). Dit is omdat mijn vrouw een studie is gaan volgen en een dag minder gaat werken, maar daarvoor in de plaats komt een stagedag. Zij werkt nu 4 dagen per week en ik dus 5 incl. 1 thuiswerkdag. Nu wil mijn werkgever ineens die thuiswerkdag intrekken omdat mijn functie veranderd is en omdat collega's het ook niet hebben. Wij kunnen het financieel niet trekken door minder te gaan werken en een dag extra opvang te betalen voor 2 kids. Mijn vrouw moet nog 6 maanden studeren en stagelopen en dan is het klaar.

Kortom kan het intrekken van de thuiswerkdag zomaar. Ik word namelijk voor het blok gezet. Take it or leave it.

#2 21-01-16 13:07:40

CashkoeNL
Gebruikers

Re: Thuis werken

http://wetten.overheid.nl/BWBR0011173/g … 01-01-2016

Vanaf 1 januari jl is de nieuwe wet flexibel werken van kracht geworden. Dit betekend dat je aan je werkgever het verzoek kan doen van aanpassing van je werkplaats, dus bijvoorbeeld thuis te gaan werken. En dat de werkgever met de werknemer in overleg moet indien hij dit verzoek afwijst. Maar het is dus geen absoluut recht op thuiswerken.

Intrekking van de thuiswerkdag is een aanpassing van jouw arbeidsvoorwaarden en dan is het afhankelijk van jouw arbeidscontract of er een bepaling is opgenomen dat jouw werkgever eenzijdig jouw arbeidsvoorwaarden mag wijzigen. Als in jouw contract zo’n bepaling is opgenomen, dan kan jouw werkgever een wijziging wel doorvoeren. Dat kan als zijn belang zwaarder weegt dan jouw belang om de wijziging niet door te voeren. Jouw werkgever moet echter eerst wel proberen om er met je over te praten en kijken of je ermee akkoord wilt gaan.

Forum footer