Rechtenforum: Juridisch Forum voor juridische vragen. Iedereen kan antwoord geven; de antwoorden zijn niet afkomstig van NuRecht!
Je bent niet ingelogd.
Pagina's: 1
Beste allemaal,
Ik woon al jaren in dezelfde (geliberaliseerde) woning, waarvoor ik een huurcontract heb afgesloten voor onbepaalde tijd. De laatste paar maanden wil mijn huurbaas echter dat ik op zoek ga naar een andere woning, omdat hij vindt dat de huidige huur de werkelijke marktwaarde van de woning niet weerspiegelt.
Aangezien ik niet wil vertrekken uit de woning heeft mijn huurbaas mij een brief geschreven met daarin een aanbod voor een nieuwe huurovereenkomst. Wanneer ik deze overeenkomst zou accepteren, zou dit betekenen dat ik plotseling het dubbele (!) van mijn huidige maandelijkse huur zou moeten betalen. Mijn huidige huur bedraagt ongeveer EUR 1000 p/m, waardoor dit zou stijgen naar EUR 2000 p/m. Wanneer ik niet akkoord ga met het voorstel, zal de huurbaas dit beschouwen als "het niet toestemmen in het redelijk aangaan van een nieuwe huurovereenkomst met betrekking tot dezelfde woonruimte". Hierna zal de huisbaas overgaan tot "opzegging van de huurovereenkomst".
Echter, in het huidige huurcontract is de volgende paragraaf opgenomen: "5.1 De huurprijs kan op voorstel van verhuurder voor het eerst per 01-01-2010 en vervolgens jaarlijks worden gewijzigd met een percentage dat maximaal gelijk is aan het op de ingangsdatum van die wijziging wettelijk toegestane percentage voor woonruimte met een niet-geliberaliseerde huurprijs bij gebreke waarvan de huurprijsaanpassing plaatsvindt overeenkomstig het gestelde in 5.2." Vervolgens is het stuk 5.2 uitgeschreven, maar er staat een duidelijke streep door het gehele stuk.
Nu vraag ik mij af of de huurbaas in zijn recht staat om zo'n hoge huurverhoging af te dwingen of dat hij, door de clausule in het contract, gebonden is aan een veel lagere huurprijsaanpassing?
Ik maak mij nogal zorgen over de gehele situatie en zou daarom graag deskundig advies ontvangen over de kwestie.
Alvast bedankt,
Berry.
Pagina's: 1