Rechtenforum: Juridisch Forum voor juridische vragen. Iedereen kan antwoord geven; de antwoorden zijn niet afkomstig van NuRecht!
Je bent niet ingelogd.
Goedemiddag,
Ik ga per 1 april 2016 uit dienst bij mijn huidige werkgever.
Tijdens mijn dienstverband heb ik voorschotten ontvangen ter hoogte van €1450,00. Hier was een afspraak over gemaakt dat ik deze voorschotten terug zou betalen met €100,00 per maand.
Echter heb ik besloten in te gaan op een aanbod van een onderneming om bij hun te komen werken. Hier start ik per 1 april 2016.
Nu heeft mijn werkgever besloten voorgaande regeling te laten vervallen en hebben besloten om het bedrag van €1450,00 in twee delen in te houden op mijn salaris, namelijk €725,00 op 25 februari 2016 en 25 maart 2016. Toen ik aangaf graag mee te werken, werd er geantwoord dat al zou ik dat niet willen, ze het toch gewoon doen. Op zich geen probleem, maar er speelt nog iets.
Ik heb namelijk door verschillende omstandigheden, zoals een juridische strijd (waardoor ik ook die voorschotten nodig had) met een ex-vriendin, veel verlof moeten opnemen in 2015.
Aan het einde van 2015 werd mij ineens vertelt dat ik veel te veel verlof had opgenomen, wat dus terugbetaalt moet worden.
Het vervelende vind ik dat niemand mij daar in 2015 op gewezen heeft, terwijl ze elke maand mijn timesheet hebben ontvangen waarop zij mijn verlof uren gezien en geregistreerd moeten hebben. Ik ben geen enkele keer op de hoogte gesteld hiervan, tot op december 2015.
Deze minuren hebben een waarde van ongeveer 1300 euro netto.
Ze hebben besloten dit in te gaan houden van mijn vakantiegeld 2016.
Nu heb ik in februari 2016 moeten rondkomen van ongeveer 900 euro en straks eind maart 2016 weer.
Mijn simpele vraag is eigenlijk of dit mag en wat mijn rechten en plichten zijn.
Ik ben bereidwillig mee te werken en betaal graag mijn schuld terug, maar ergens knaagt mij het gevoel dat zij ook een gedeelde verantwoordelijkheid hebben m.b.t. de opgebouwde minuren, doordat zij mij hier geen enkele keer op de hoogte hebben gesteld. Daarnaast heb ik het gevoel dat ze niet zoveel geld mogen inhouden per maand, omdat ik nu twee maanden achter elkaar minder dan de beslagvrije voet overhoud.
Ik hoop dat iemand hier wat licht op deze kwestie zou kunnen schijnen.
Bedankt alvast!
Laatst bewerkt door B.VanGladbach (09-03-16 12:30:02)
Uw werkgever moet altijd rekening houden met de beslagvrije voet. Op het loon boven de beslagvrije voet mag beslag gelegd worden.
hoe hoog uw beslagvrije voet is kunt u hier: https://www.kbvg.nl/beslagvrijevoet berekenen.