Juridisch Forum NuRecht - Rechtenforum

Rechtenforum: Juridisch Forum voor juridische vragen. Iedereen kan antwoord geven; de antwoorden zijn niet afkomstig van NuRecht!

Je bent niet ingelogd.

#1 20-09-15 22:30:55

Roosz93
Gebruikers

Aanwezigheidsplicht HBO

Hallo,

Recent ben ik gestart met een opleiding op de HAN (Hogeschool Arnhem en Nijmegen). Tijdens mijn eerste week merkte ik dat ze erg streng zijn wat betreft de aanwezigheidsplicht. Ik werd er attent op gemaakt dat het de bedoeling is dat ik 100% aanwezig ben, mocht ik een keer ziek zijn dan kan dat gebeuren maar bij een tweede keer afwezig verlies ik het recht om mijn tentamens te maken, ongeacht de reden. Als de trein dus een keer niet rijdt en ik ben een keer ziek haal ik mijn propedeuse niet en is de kans groot dat ik blijf zitten. Daar komt bij dat ik bij langer dan een kwartier te laat als afwezig word opgeschreven (we hebben het hier over lessen van 1,5/2 uur waarin in het eerste kwartier vrij weinig gedaan wordt).
Ik wist dit van te voren niet en ging er ook niet vanuit aangezien ik vorig jaar een opleiding deed op het HBO waarbij het aan de student zelf was of hij/zij aanwezig was of niet.
Dit jaar heb ik lange en intensieve dagen. Zo zit ik op dinsdag van kwart voor negen tot kwart over acht op school, de andere dagen van kwart voor negen tot vier/vijf uur 's middags. Dit betekent dat ik iedere dag om zes uur op moet staan en erg laat thuis ben. Daarbij hanteert de school een systeem waarin ze geen pauzes hebben (twee keer een kwartier, maar deze zijn om naar een andere locatie te lopen en weer terug).
Tijdens de hoorcolleges val ik zowat in slaap en neem de stof zo laat op de dag niet meer goed op.
Veel mensen die naar deze school gaan komen net van de middelbare school af, en zijn dus gewend en wellicht een beetje naïef als het gaat om de lestijden.
Mijn vragen kort samengevat:
1. Is er een reglement wat betreft de aanwezigheidsplicht?
2. Valt er wat te zeggen over het verlies van recht op tentamens en de ontbrekende pauzes?
3. Is het wettelijk toegestaan om zolang op school te zitten op een dag?

Alvast bedankt voor uw antwoord!
Met vriendelijke groet,
Roos

#2 04-04-16 18:13:37

Onwetende
Gebruikers

Re: Aanwezigheidsplicht HBO

Dag Roos,

ik ben geen jurist, maar heb wel een mening.
Ik lees alleen maar excuses waarom je het er niet mee eens bent. Je hebt jezelf gecommitteerd aan een studie dus zul je je aan die regels moet houden.
Als je een HBO studie doet, hoort daar ook verantwoordelijkheid nemen bij vanuit jezelf.

"We doen het eerste kwartier vrij weinig".
Sorry, je bent te laat. Dit soort opmerkingen horen thuis op de middelbare school, maar niet op het HBO.

Dat jij in slaap valt, is jouw probleem. Vroeger naar bed kan een oplossing zijn.

Serieus: bevalt het je niet, ga niet kijken wat je rechten zijn, maar ga met school in gesprek.
Je gaat er nu al vanuit, zo is mijn beleving, dat je al je rechten wilt weten voor je de dialoog aangaat.

Als je niet weet hoe de regels waren, kijk in de spiegel: Wat maakt dat je niet naar de regels gevraagd hebt? Wat maakt dat er opeens zoveel onduidelijkheden zijn voor je?
Deze waren niet bekend bij jou, maar je hebt verder nergens iets in ondernomen.

De school heeft een aparte afdeling die serieus de aangegeven problemen dienen te onderzoeken.
Ga daar naar toe.

Bedoel dit niet slecht, maar grow up.
Een advocaat maakt ook lange dagen, net als een bouwvakker, dokter etc.

Stoppen met mauwen en keuzes maken. Vindt je de school niks, andere school kiezen, of slikken.

groet

Forum footer