Rechtenforum: Juridisch Forum voor juridische vragen. Iedereen kan antwoord geven; de antwoorden zijn niet afkomstig van NuRecht!
Je bent niet ingelogd.
Pagina's: 1
Goedemorgen,
Na een bezoek aan het strand, deed een passagier van mijn auto de rechter achterdeur open, die nog extra door de wind open waaide en tegen de naastgelegen auto aankwam. Gevolg: kleine deuk en wat lakschade. Dat kan op mijn verzekering, maar dan val ik terug in korting. Ik wil het zelf betalen. Hij wil het perse bij 1 bedrijf laten doen, dat bijna 750 euro rekent. Ik heb een bedrijf gevonden, 11 km van hem vandaan, dat hetzelfde doet voor 345 euro. Nu heeft hij zijn advocaat er ook opgezet en wil hij totaal niet meewerken. Ik ben er net zomin schuldig aan als hij, maar vanwege de Nederlandse wet wordt ik wel aansprakelijk gesteld. Wat moet hier gebeuren? Kan dit gewoon? Moet ik perse doen wat hij wil of mag er een middenweg gezocht worden? 750 euro vind ik namelijk een hoop geld en 345 is nog op te hoesten.
Laatst bewerkt door jessev (19-02-16 08:50:42)
Goedemorgen Yessev,
Art. 8 van de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen zegt het volgende:
“De verzekerden moeten van ieder ongeval en iedere gebeurtenis waarvan zij kennis dragen, mededeling doen aan de verzekeraar, indien bij dat ongeval of die gebeurtenis het verzekerde motorrijtuig is betrokken en schade is ontstaan tot welker dekking door verzekering deze wet verplicht.”
In het kort houdt dit in, dat u elke schade die is veroorzaakt door het verzekerde motorrijtuig moet melden bij de verzekering.
Persoonlijk zou ik u dat ook aanraden, zodat u mogelijke problemen met de rechtsbijstand van de tegenpartij kunt voorkomen.
Het aangeven van de schade heeft wel enkele voordelen in uw geval:
De verzekering kan een eigen schadeexpert inschakelen om de schade te laten taxeren om zo te voorkomen dat u te veel betaald. Buiten dat zal de verzekering alles voor u afhandelen, als het nodig is ook rechtsbijstand etc.
Om te voorkomen dat het verzekeringsbedrag omhoog gaat/schadevrije jaren verminderen zou u met de verzekering wellicht een afspraak kunnen maken dat u de schade achteraf alsnog aan uw eigen verzekering uit eigen middelen betaald.
Veel succes,
Nadia
Pagina's: 1