Juridisch Forum NuRecht - Rechtenforum

Rechtenforum: Juridisch Forum voor juridische vragen. Iedereen kan antwoord geven; de antwoorden zijn niet afkomstig van NuRecht!

Je bent niet ingelogd.

#1 06-03-15 14:09:44

AniekP
Gebruikers

Mag een bedrijf zomaar online een bedrijfs- profiel openen?

Geachte heer/mevrouw,

Ik heb een vraag.
Onlangs is er op TrustPilot een profiel geopend waar ik niet om gevraagd heb en waar ik geen toestemming voor gegeven heb.
Nu heb ik TrustPilot een vriendelijke mail gestuurd een daarbij aangegeven of zij het zakelijke profiel wouden verwijderen gezien daar geen toestemming voor is gegeven.

Nu kreeg ik het volgende terug:

Bedankt voor uw mail.

We kunnen echter niet aan uw verzoek voldoen.

Een bedrijfsprofiel wordt automatisch geopend als een gebruiker op Trustpilot naar dit bedrijf zoekt.

Zolang een bedrijf werkzaam is moeten huidige klanten hun beoordelingen en meningen kunnen delen en toekomstige klanten deze kunnen lezen.
Het is aan de klant om het kanaal te kiezen waar zij hun mening willen delen: wij zijn slechts een van de velen die het platform aanbieden om dit te doen.

Mijn vraag mag dit zomaar? Infeite maken hun misbruik van mijn bedrijfsnaam om een profiel te openen zonder dat hier toestemming is voor gegeven...

Graag uw idee / opvatting hier over.

#2 06-03-15 20:35:47

Johannes
Gebruikers

Re: Mag een bedrijf zomaar online een bedrijfs- profiel openen?

Een interessante vraag! Ik heb er even over zitten denken maar vermoed dat er niet een juridische grond is om dit te verhinderen. Trustpilot biedt enkel de mogelijkheid aan bezoekers om hun mening te geven over een bedrijf etc. In beginsel is iedereen vrij om zijn mening of beoordeling te geven over een bedrijf. Vroeger werd dat vaak gedaan op een forum en nu zijn er dus websites die dit soort beoordelingen bundelen. Wat dat betreft is er weinig verschil.

Het zou natuurlijk anders zijn als Trustpilot zelf beoordelingen zou maken over uw bedrijf zonder dat die juist zouden zijn, maar ik denk dat het bieden van een platform voor het geven van beoordelingen in beginsel is toegestaan. We lijkt mij dat met het aanbieden van zo'n platform er ook een zekere verplichting op Trustpilot ligt om ervoor te zorgen dat kennelijk onjuiste beoordelingen worden verwijderd (smaad, laster etc.). Het probleem is natuurlijk om daarbij de grens te trekken.

Overigens: Hebt u een slechte beoordeling ontvangen?

Forum footer