Rechtenforum: Juridisch Forum voor juridische vragen. Iedereen kan antwoord geven; de antwoorden zijn niet afkomstig van NuRecht!
Je bent niet ingelogd.
Pagina's: 1
Ik zit in mijn mijn 3e tijdelijke contract ( loopt af augustus 2015). Ik werk bij een webshop die door heel Nederland en Belgie verkoopt/levert. Ik zou oorspronkelijk bedrijfsleider worden maar alles verandert helaas en ik doe nu ook bijvoorbeeld planning etc. Onze webshop verkoopt wijn en sterke dranken. Aangezien al het personeel er hier na 3 tijdelijke contracten uit gaat.... kies ik eieren voor mijn geld. Ik wil voor mijzelf gaan beginnen, met ook een webshop met daarin deels dezelfde goederen. Dat wil ik komende maand al doen dus ik neem ontslag. In mijn concurrentiebeding staat dat ik niet binnen 1 jaar bij een WERKGEVER met dezelfde werkzaamheden in een VERGELIJKBARE functie mag werken met een straal van 25 km. Ik wordt echter eigenaar en ga al het verantwoordelijke werk zelf doen. Ik woon 40 km van mijn werk en heb kantoor aan huis waar ik de meeste tijd zal slijten. Ik wil echter opslag/showroom ruimte huren. Die ruimte zit (hemelsbreed) op 21 km van mijn huidige werkgever.
Belangrijk om te weten: wij verkopen nu alles door heel het land. We zijn praktisch niet regiogebonden nu en max. 3-5% van de klanten komt hier langs om te kijken of orders af te halen. Dus de werkzaamheden/verkopen zijn primair niet regiogebonden. De goederen die ik in de showroom wil zetten staan bij mijn huidige werkgever niet in de showroom want wijnen zijn een 'bijproduct' zonder voorraad.
De werkgever gaf in augustus aan na 2 contracten dat er geen loonsverhoging in zat en ook geen vast contract dus ik kreeg tijdelijk contract nummer 3. En hij begreep als ik naar iets anders zou rondkijken....
Welke opties heb ik? Mijn leveranciers zijn straks bijna allemaal Nederlandse importeurs en die ken en kende ik allemaal al. Of ze zijn gewoon online te vinden via de andere concurrerende aanbieders. De klanten zijn eindgebruikers die via internet een product zoeken.
De opslagruimte is voor mij echter van zeer groot belang.
In de eerste plaats is het van belang om na te gaan of het non-concurrentiebeding in het arbeidscontract is opgenomen. En daarmee of het dus in elk geval schriftelijk is overeengekomen. Ook is het enkel geldig als u op dat moment meerderjarig was: https://www.nurecht.nl/BW7.html#Boek7/T … Artikel653
Een ander belangrijk punt is of het non-concurrentiebeding in al deze drie contracten is opgenomen. Dat moet u dus nakijken. Zou het bijvoorbeeld enkel in het laatste contract zijn opgenomen en door u dus zijn aanvaard, dan kan dit in uw voordeel werken.
In beginsel bent u gebonden aan het non-concurrentiebeding, ook wanneer u voor zichzelf gaat beginnen. In 2009 oordeelde het Gerechtshof te Den Haag bijvoorbeeld dat dit ook het geval is wanneer je een eigen bedrijf zou oprichten dat concurrerend kan zijn. http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien … 009:BK0398
Laatst bewerkt door Johannes (13-02-15 11:54:09)
Pagina's: 1