Rechtenforum: Juridisch Forum voor juridische vragen. Iedereen kan antwoord geven; de antwoorden zijn niet afkomstig van NuRecht!
Je bent niet ingelogd.
Pagina's: 1
Hallo,
Twee maal per jaar ontvang ik van mijn werkgever een bonus. De bonus is een percentage van mijn bruto maandsalaris. Het percentage is afhankelijk van mijn 'prestaties'.
Het percentage is tot nu toe correct bepaald. Mijn manager doet dat zorgvuldig en in overleg met mij.
Vorig jaar constateerde ik echter dat het Bruto Salaris waarover de bonus wordt berekend niet klopt (Bedrag is lager dan mijn Bruto Salaris). Sindsdien is dat aangepast en de laatste 2 keer is het juiste bedrag gebruikt. De eerste 3 keer is mijn bonus lager uitgevallen.
Op 01-09 heb ik dat aan onze afdeling Personeelszaken doorgegeven. Ondanks herinneringen en beloften er naar te zullen kijken hebben ze hier nog niets aan gedaan.
Omdat mijn werkgever niet billijk handelt in de afhandeling hiervan ben ik voornemens ook een wettelijke verhoging en rente te vorderen bij mijn werkgever.
Mijn vraag: Is het correct dat ik in dit geval recht heb op een wettelijke verhoging en wettelijke rente ?
Hoi Knutsel,
Op de site van NuRecht over wettelijke verhoging lees ik dat er over de vraag of een bonus / tantieme / provisie ook tot loon moet worden gezien (dus wettelijke verhoging) in de rechtspraak verschillend is geoordeeld (zie: https://www.nurecht.nl/Wettelijke-verho … -1980.html en https://www.nurecht.nl/Wettelijke-verho … 2000.html).
Als ik kijk in de recente rechtspraak kijk over wettelijke verhoging, dan wordt een bonus wel als loon gezien en dient de bonus dus ook op tijd te worden betaald of geldt anders de wettelijke verhoging. Is dat niet het geval (of is een deel te laat betaald) dan wordt de werkgever automatisch de wettelijke verhoging verschuldigd (zie: art. 7:625 BW):
"Hoe dat laatste ook zij, in de onderhavige procedure is de hoofdvordering van eiser toewijsbaar. De kantonrechter zal aanknopen bij de laatst aan eiser uitgekeerde bonus over 2003, bedragende toen $ 23.000,00. Dat bedrag zal de kantonrechter nemen als basis voor de bonus in 2004. Uitgaande van de door gedaagde gestelde - en door eiser op zich niet betwiste - op 15 april 2005 geldende wisselkoers, is het euro-equivalent dan € 17.790,00. Eiser heeft ook recht op de wettelijke verhoging, die door de kantonrechter, alles overziende, zal worden gematigd tot 10%." (zie: http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien … 06:AW5263).
Conclusie: ja, je hebt recht op wettelijke verhoging, en wettelijke rente over het loon en over de wettelijke verhoging. Om vaak onverklaarbare reden matigen rechter deze wettelijke verhoging wel heel vaak!
Nog iets: bedenk wel dat je werkgever het vast niet leuk zal vinden als je wettelijke verhoging vraagt. Dat de wet zegt: te laat = is wettelijke verhoging weten veel werkgevers niet. Die zien een beroep op de wettelijke verhoging vaak ook als onredelijk.
Succes!
Hoi Johannes,
Compliment, je hebt de website beter gelezen dan ik. Aan de andere kant; iets lezen en iets begrijpen zijn 2 verschillende dingen....
Dank voor je uitleg. Ik weet nu waar ik aan toe ben.
Vwb je laatste opmerking: Ik ben met je eens dat voorzichtigheid geboden is, maar over het algemeen vind ik dat de meesten hier te voorzichtig mee zijn.
Mijn werkgever overlaad mij ook met regels en procedures. Wanneer ik me daar niet aan houdt zal mijn werkgever mij daar ook op wijzen. Het is redelijk dat ik hetzelfde doe wanneer ik iets van mijn werkgever wil. Zeker gezien de wet belangrijker is dan de CAO, een huisreglement of regels van een bepaalde afdeling.
Verder is het aannemelijk dat mijn werkgever de intentie heeft zich aan de wet te houden. Ik doe niets anders dan mijn werkgever daarbij helpen.
Dus mijn advies aan iedereen die dit leest: zorg dat je goed op de hoogte bent van je rechten. Anno 2015 is een arbeidsovereenkomst een zakelijke overeenkomst tussen 2 partijen. Het is daarom belangrijk dat je je eigen positie kent en kunt verdedigen. Je kent vast wel iemand die niet datgene kreeg/krijgt van zijn werkgever waar hij/zij recht op heeft. Zorg dat dit jou niet overkomt. Je kunt je wapenen door op de hoogte te zijn van je rechten en dit forum is daarbij een goed hulpmiddel, zoals in dit geval is gebleken.
Laatst bewerkt door KnutselSmurf (27-03-15 22:15:18)
Pagina's: 1