In 1969
is de eerste rechtswinkel
tamelijk
spontaan – en naar eigen zeggen ondoordacht –
opgericht in Tilburg. Dit
was naar het
voorbeeld van de eerste Londense
rechtswinkel die in 1969 werd opgericht door Peter Kandler, die op zijn
beurt was geinspireerd door Amerikaanse ontwikkelingen op dit gebied.
Vanaf 1964 hadden zich hier namelijk op steeds grotere
Neighbourhood Law Offices
ontwikkeld, en binnen enkele jaren waren er in 210 verschillende
Amerikaanse steden Neighbourhood Law Offices te vinden.
De
overtuiging bij de oprichting
van de rechtswinkel in Tilburg was dat grote groepen mensen niet de
ingang tot het rechtssysteem
wisten te
vinden, of daarbij geen optimale rechtshulp konden krijgen.
Er zou sprake zijn van een leemte in de rechtshulp. Dit bleek geen
onjuiste
overtuiging, want in 1972 volgde een rapport van de daarop ingestelde
Commissie
Boekman, die concludeerde dat het toenmalige systeem:
- Discriminerend was ten
opzichte
van de cliënt,
- Parasiterend ten aanzien van
advocaten en deurwaarders, en
- Onvoldoende gericht was op
rechtshulp buiten het proces.
Groeiend aantal rechtswinkels
In de
daaropvolgende jaren volgden
gemiddeld
10 nieuwe rechtswinkels per jaar:
- In 1969 was er 1
rechtswinkel
- In 1972 waren er 13
rechtswinkels
- In 1973 waren er 28
rechtswinkels
- In 1974 waren er 54
rechtswinkels
- In 1975 waren er ca.
60 rechtswinkels
Momenteel
zijn er ca. 80
rechtswinkels.
Rechtshulp
Rechtswinkels
verlenen
hoofdzakelijk eerstelijns
rechtshulp.
Dat betreft het
verstrekken van informatie en eenvoudige adviezen, alsmede het op naam
van de
rechtzoekende schrijven van een brief. Bij tweedelijns
rechtshulp gaat het om het
namens een rechtzoekende optreden en het
verlenen van procesbijstand.
De
rechtshulp die rechtswinkels
verlenen
spitst zich toe op preventieve- diagnostieke- en conflictregulerende
rechtshulpverlening. Zo wordt informatie gegeven, voorlichting over het
recht,
de rechtspositie en mogelijke consequenties,terwijl tevens wordt
geadviseerd in concrete gevallen. Doorgaans gaat
het daarbij om eenvoudigere zaken. In voorkomende gevallen kan ook
worden
bemiddeld in conflicten en kan sprake zijn van vertegenwoordiging in en
buiten
rechte.
Bezwaren
tegen rechtswinkels
Algemeen
worden drie belangrijke
bezwaren
tegen rechtswinkels aangevoerd: een gevreesd gebrek aan deskundigheid,
aan
continuïteit en aan privacy.
Voorwaarden
voor subsidie
De
belangrijkste voorwaarde voor
rechtswinkels
om in aanmerking te komen voor subsidieverlening, is dat de organisatie
rechtspersoonlijkheid bezit.
Daarnaast is het van belang dat er adviesspreekuren worden gehouden en
dat er
gestreefd wordt naar samenwerking met andere rechtshulpverleners.
In 1975 was ongeveer de helft van de rechtswinkels een stichting,
terwijl het
resterende deel soms geen rechtspersoonlijkheid bezat, of onderdeel was
van een
andere instelling.
Aansprakelijkheid
Ten
aanzien van eventuele fouten
die door
medewerkers van rechtswinkels worden gemaakt bestaan verschillen. Bij
sommige
rechtswinkels wordt dit risico gedekt door een (beperkte) verzekering,
waar dit
bij verreweg meeste rechtswinkels niet het geval is. Daar
wordt
aansprakelijkheid uitgesloten in disclaimers, algemene voorwaarden, of
in
statuten van de stichting. Voorbeelden daarvan zijn de rechtswinkel te
Arnhem,
Renkum, ’s-Hertogenbosch, Nijmegen, Wijchen, Nieuwegein,
Steenwijk, Schiedam,
Veenendaal, IJsselstein, Maastricht, Heerlen.
Daarbij
worden eventuele fouten
dus
afgewenteld op de cliënten van de rechtswinkel,
die hier dus op bedacht dienen te zijn (gemaakt). Maar zoals gezegd
bestaan er
ook rechtswinkels waarbij de eventuele aansprakelijkheid is beperkt tot
bijvoorbeeld maximaal € 5.000.-
Intentie
medewerkers
De reden
waarom (doorgaans)
studenten zich
willen inzetten voor een rechtswinkel is – naast de wens om
anderen te helpen –
drieledig: 1) het combineren van theorie en praktijk, 2) het verlenen
van
structurele rechtshulp om op die manier de maatschappij te veranderen
en 3) het
opdoen van ervaring.
Doorgaans worden rechtswinkels bemand door rechtenstudenten en/of
personen die
vanwege specifieke ervaring op bepaalde gebieden de adviespraktijk
vervullen.
Uitvoer
Tussen
de verschillende
rechtswinkels
bestaan
onderling grote verschillen in opzet en functioneren.
Een
aantal elementen is echter
gemeen:
- Adviezen worden gratis of
tegen
zeer geringe kosten verstrekt, ongeacht de draagkracht van
cliënten.
- Het werk wordt verricht door
onbetaalde vrijwilligers (rechtenstudenten, pas afgestudeerde juristen
of
andere hulpverleners).
- De rechtswinkel is
toegankelijk.
- Gevallen worden
geëvalueerd en
geregistreerd.
De online rechtswinkel
De
Nerderlandse Orde van Advocaten
liet in
1975 weten dat een van de gemeenschappelijke doelstellingen van
rechtswinkels
is: ‘men is voor het publiek geopend ook buiten kantooruren,
soms alleen buiten
de kantooruren (één of meer avonden per week).
Dat
streven heeft ertoe geleid dat
in 2010
een
online rechtswinkel werd opgericht, die in de avonduren geopend is. Het idee achter NuRecht is - kort
samengevat - het bieden van
een online mogelijkheid tot het inwinnen van juridisch advies, waarbij
op het
moment zelf dus de juridische vraag die men heeft kan worden
beantwoord: Nu
Recht. Uiteraard moet de vraag zicht daar wel toe lenen. Bij meer
ingewikkelde
vragen kan het nodig zijn om ruggespraak te hebben of is verdere
bestudering
noodzakelijk, zodat het advies na korte tijd kan worden gegeven.
Hoewel via
internetfora
of per e-mail ook zeker juridische vragen kunnen worden gesteld, moet
men dan veelal
wachten op het antwoord. En een eerder gegeven antwoord dat op een
forum staat
over een soortgelijk probleem, hoeft natuurlijk niet op elke situatie
overeenkomstig van toepassing te zijn.
Het
doel van NuRecht is daarmee om direct antwoord te
geven indien dit kan, en dat zonder kosten. Dat antwoord is bovendien
toegespitst op de concrete situatie van een persoon en onderscheidt
zich
daarmee van informatie die te vinden is op een forum.