Privacyverklaring
In deze privacyverklaring maken we aan u vooraf duidelijk dat wij persoonsgegevens van u verwerken als u ons om juridisch advies vraagt. U kunt hier lezen welke gegevens wij verwerken, voor welk doel dat is en hoe wij deze verwerken. Deze informatie is van toepassing op het gebruik van onze website, bij verder contact, bij het krijgen van juridisch advies, bij het krijgen van rechtsbijstand, bij een overeenkomst en bij samenwerking met Stichting NuRecht.
Wij registreren uw persoonsgegevens enkel voor intern gebruik en om u juridisch advies te kunnen geven, of rechtsbijstand of rechtshulp te kunnen verlenen. Uw persoonsgegevens worden niet aan derden verstrekt door NuRecht. U bent nimmer verplicht om ons persoonsgegevens te verstrekken. U kunt ook – voor zover technisch mogelijk (zie onder) – anoniem een vraag aan ons stellen.
Hoewel wij al jaren ons uiterste best doen om uw gegevens zo goed mogelijk te beschermen, is er altijd een risico als u persoonsgegevens verstrekt. Wij hebben een SSL EV certificaat dat ervoor zorgt dat de gegevens van- en naar de website versleuteld zijn. Maar ook dan blijft er altijd een (klein) risico bestaan.
Als u hier vragen over hebt, dan kunt u tijdens openingstijd bellen op ons telefoonnummer: 0900-0145 of via ons e-mailadres benaderen (ook buiten openingstijden):

(dit e-mailadres staat op de afbeelding hierboven, zodat computers het niet kunnen lezen voor spamdoeleinden. Computers kunnen namelijk vrijwel geen tekst op afbeeldingen lezen).
1. Waarom verwerkt NuRecht persoonsgegevens?
Stichting NuRecht is een stichting en geeft als online rechtswinkel juridisch advies via ons juridisch loket. Ook stellen wij juridische brieven voor u op. Voor deze dienstverlening verwerken wij uw persoonsgegeven, bijvoorbeeld zodat wij u kunnen bellen als dat nodig is. Wij verwerken uw persoonsgegevens dus om voor u een juridische brief op te kunnen stellen, om contact te kunnen onderhouden met cliënten, met medewerkers, met websitebezoekers, met sollicitanten, of met een wederpartij. Wij analyseren ook het gedrag van bezoekers van onze website, om die te kunnen verbeteren en te zien welke pagina’s worden bezocht.
NuRecht is een stichting die online juridisch advies geeft. We verwerken persoonsgegevens om juridisch advies te kunnen geven en contact te kunnen onderhouden met cliënten, partners, websitebezoekers, medewerkers en sollicitanten. Ook analyseren we het gedrag van websitebezoekers om onze website te verbeteren. Wij verwerken uw persoonsgegevens voor:
- het geven van juridisch advies
- het maken van juridische brieven
- het geven van rechtshulp en rechtsbijstand
- het oplossen van geschillen via ‘Snelrecht’
- het onderhouden van contact per e-mail en/of telefoon
- het afhandelen van betalingen
- het informeren over nieuwe diensten of wijzigingen binnen een dienst
- het verwerken van sollicitaties
- het personaliseren van nieuwsbrieven en/of andere e-mails
- het voeren van een administratie voor onze stichting ten behoeve van de belastingdienst
- het analyseren van gedrag op onze website om de website te verbeteren en bezoekersaantallen van onze website te kunnen zien
De persoonsgegevens die wij opslaan bij een juridisch advies, dienen ervoor om u dit advies te kunnen geven of om u verder te helpen met rechtsbijstand of rechtshulp. Als u dan op een later moment nieuwe vragen hebt, dan kunnen wij ook zien wat wij u al hebben laten weten. Zo kunnen wij het beste juridisch advies geven.
2. Welke persoonsgegevens verwerkt NuRecht?
Welke persoonsgegevens wij verwerken, hangt af van de manier waarop u contact met ons zoekt en welke dienst wij u al dan niet leveren:
2.1 Als ik NuRecht bel?
Als u NuRecht belt, dan wordt dit telefoonverkeer uitgevoerd via een beveiligde verbinding (EV SSL certificaat – zie onder) op internet via onze provider PhoneData B.V. (KvK 05085577). Voor de verwerking van persoonsgegevens heeft NuRecht met PhoneData een verwerkingsovereenkomst gesloten.
Als u belt met nummerweergave aan, dan wordt uw telefoonnummer automatisch gelezen in dit geautomatiseerde systeem. Als u wilt dat uw telefoonnummer niet gezien wordt, dan kunt u uw nummerweergave uitzetten.
Het telefoongesprek wordt opgenomen, zoals dat vooraf wordt verteld in een automatische boodschap. Wilt u geen persoonsgegevens verstrekken, dan kunt u dus ook uw naam niet noemen maar anoniem bellen. Om u verder van dienst te kunnen zijn, vragen wij u of wij uw persoonsgegevens mogen opslaan. Dat betreft:
- uw naam en/of voornaam
- de juridische vraag
- uw woonplaats
- uw telefoonnummer
- eventuele verdere gegevens die u verstrekt, zoals bijvoorbeeld een e-mailadres
Deze gegevens worden handmatig opgeslagen in onze database, NuRecht Data (zie onder).
2.2 Als ik NuRecht een vraag stel via internet?
Wanneer u NuRecht een vraag stelt via internet, dan worden de gegevens die u invult in het contactformulier automatisch opgeslagen in onze beveiligde database, NuRecht Data (zie onder). Ook wordt automatisch uw IP-adres opgeslagen, dus ook als u dit niet invult.
Als u eerst een betaling moet doen om een vraag te kunnen stellen, dan wordt deze betaling natuurlijk vastgelegd en bij de bank uitgevoerd. Als u deze betaling verricht dan is dat via iDeal, Paypal en/of Stichting Pay.nl (KvK-nummer: 24283498). Door deze betaling kunnen de volgende persoonsgegevens van u worden opgeslagen en verwerkt:
- uw naam en/of voornaam
- uw adres en woonplaats
- uw bankrekeningnummer en uw bank
- uw e-mailadres (bij Paypal)
Na de betaling komt u op het contactformulier van NuRecht. Daar vragen wij u om de volgende persoonsgegevens:
- geslacht
- naam en/of voornaam
- adres en woonplaats
- e-mailadres
- telefoonnummer
- uw juridische vraag
- naar wie wij u hebben doorverwezen
2.3 Als ik NuRecht vraag om een uitspraak via Snelrecht?
Wanneer u NuRecht vraagt om een bindende uitspraak via Snelrecht, dan worden de gegevens die u invult in het contactformulier automatisch opgeslagen in onze beveiligde database, NuRecht Data (zie onder). Ook wordt automatisch uw IP-adres opgeslagen, dus ook als u dit niet invult.
Als u eerst een betaling moet doen om dit verzoek te kunnen doen, dan wordt deze betaling natuurlijk vastgelegd en bij de bank uitgevoerd. Als u deze betaling verricht dan is dat via iDeal, Paypal en/of Stichting Pay.nl (KvK-nummer: 24283498). Door deze betaling kunnen de volgende persoonsgegevens van u worden opgeslagen en verwerkt:
- uw naam en/of voornaam
- uw adres en woonplaats
- uw bankrekeningnummer en uw bank
- uw e-mailadres (bij Paypal)
Na de betaling komt u op het contactformulier van NuRecht. Daar vragen wij u om de volgende persoonsgegevens:
- geslacht
- naam en/of voornaam
- adres en woonplaats
- e-mailadres
- telefoonnummer
- wat het geschil is
2.4 Als ik NuRecht per chat om advies vraag?
Bij het gebruik van de chat van NuRecht wordt u verzocht om een naam en e-mailadres op te geven. Aan de hand daarvan kunnen wij contact met u opnemen indien dit nodig mocht zijn. Ook wordt automatisch uw IP-adres verwerkt. Indien u hier geen persoonsgegevens wilt achterlaten, dan kunt u dus ‘anoniem’ als naam invullen en geen- of een verzonnen e-mailadres. Wel wijzen wij u erop dat uw IP-adres altijd zichtbaar is.
2.5 Als ik solliciteer of wil samenwerken met NuRecht?
Als u solliciteert bij NuRecht, dan worden de persoonsgegevens verwerkt die op uw cv en motivatiebrief / motivatiemail staan. Benadert u ons per e-mail voor samenwerking of om te solliciteren, dan wordt daardoor ook uw e-mailadres verwerkt. Als u ons hiervoor belt met nummerweergave aan, dan wordt uw telefoonnummer zichtbaar en ook verwerkt (zie boven onder 2.1). Wij verwerken hierbij de volgende persoonsgegevens:
- naam en/of voornaam
- adres en woonplaats
- e-mailadres
- telefoonnummer
- Bedrijfsgegevens
- Betaalgegevens
- CV en motivatiebrief
2.6 Als ik NuRecht een niet-juridische vraag stel per e-mail?
Als u NuRecht een niet-juridische vraag stelt per e-mail, dan wordt daardoor in principe alleen uw e-mailadres verwerkt. Maar ook de verdere gegevens die u in die e-mail zet worden natuurlijk verwerkt. Sluit u bijvoorbeeld af met uw naam, achternaam en woonplaats, dan worden ook die gegevens verwerkt.
2.7 Als ik NuRecht benader via Social Media of een beoordeling geef?
Als u NuRecht beoordeelt, een bericht deelt of een bericht stuurt op Facebook, LinkedIn, Google+, Twitter en/of Trustpilot, dan verwerken wij uw persoonsgegevens zelf niet actief. De gegevens die u hier achterlaat of die u hiermee zelf naar buiten brengt, worden dan op deze Social Media verwerkt en zichtbaar voor anderen, als het een openbaar bericht is of u het deelt met anderen.
2.8 Als ik NuRecht om restitutie vraag?
Wanneer u om restitutie vraagt via ons formulier, dan verwerken wij de persoonsgegevens die in dit formulier staan, waaronder:
- geslacht
- naam en/of voornaam
- adres en woonplaats
- e-mailadres
- telefoonnummer
- uw juridische vraag
- naar wie wij u hebben doorverwezen
- uw bankrekeningnummer
- hoe u betaald hebt
- uw juridische vraag
- of u ons hebt geliked via Facebook
- of u ons hebt beoordeeld
3. Hoe verwerkt NuRecht persoonsgegevens?
Als u ons belt, dan worden de persoonsgegevens van het telefoonverkeer automatisch verwerkt (zie boven – 2.1).
Wanneer u NuRecht een e-mail stuurt, dan worden de gegevens die u in en met deze e-mail aan ons verstrekt automatisch verwerkt in het e-mailverkeer via onze hostingprovider Ikoula B.V. (KvK 61140392). Het e-mailverkeer verloopt via een beveiligde en versleutelde verbinding (EV SSL certificaat – zie onder).
Als u ons een vraag stelt per telefoon, dan vragen wij u of wij hiervan een korte notitie mogen maken met uw persoonsgegevens (zie boven 2.1). Deze gegevens worden handmatig opgeslagen in NuRecht Data.
Als u ons een vraag stelt via het contactformulier, vraagt om restitutie of om een bindende uitspraak via Snelrecht, dan worden de gegevens die u invult automatisch opgeslagen in NuRecht Data. Daarnaast wordt uw IP-adres automatisch opgeslagen.
4. NuRecht Data
NuRecht Data is onze database. De ingevulde gegevens worden verwerkt via de tool Formtools en opgeslagen in de database van de website, gehost bij Ikoula B.V. De ingevulde contactformulieren worden ook per e-mail doorgestuurd naar ons e-mailadres voor het geven van juridisch advies c.q het doen van een bindende uitspraak via Snelrecht én u ontvangt automatisch een e-mail ter bevestiging. Zo weet u dat wij uw verzoek hebben ontvangen.
5. Bescherming persoonsgegevens – EV SSL certificaat
Wij verkopen geen gegevens aan derden en verstrekken ook geen persoonsgegevens aan derden; enkel indien de overheid ons daartoe zou verplichten. De persoonsgegevens die wij verwerken, staan op onze Database die beveiligd is. Het internetverkeer (voor e-mail, telefoon en de database) verloopt via een versleutelde verbinding, namelijk met een
EV SSL- certificaat
Reeds enkel jaren voordat de (Uitvoeringswet) Algemene Verordening Gegevensbescherming van kracht werd, maakt NuRecht al gebruik van deze versleutelde verbinding met de hoogte veiligheid. U kunt dit herkennen aan de groene adresbalk bovenin het scherm. Hier kunt u tevens het certificaat raadplegen en instellingen wijzigen, wanneer uw browser dit ondersteunt (zie ook de afbeelding op deze pagina). Tevens kunt u het certificaat hier checken bij Comodo Internet security:
Wij trachten al jarenlang (reeds ver voor de AVG) uw gegevens met de beste middelen te beschermen tegen inbreuken, verlies of ongewenste openbaarmaking. Indien u aanwijzingen hebt dat uw persoonsgegevens desondanks niet zorgvuldig worden behandeld of wanneer u daar tips over hebt, dan vernemen wij dat heel graag van u.
6. Gegevens inzien, aanpassen of verwijderen
U hebt het recht om uw persoonsgegevens in te zien, te corrigeren, te verkrijgen of te verwijderen. Indien u gebruik wilt maken van dit recht, dan kunt u dat laten weten via ons e-mailadres:

(dit e-mailadres staat op de afbeelding hierboven, zodat computers het niet kunnen lezen voor spamdoeleinden. Computers kunnen namelijk vrijwel geen tekst op afbeeldingen lezen).
Indien u uw gegevens wilt inzien, wilt wijzigen, corrigeren of verwijderd wilt krijgen, dan vragen wij om een kopie van een identiteitsbewijs, paspoort of rijbewijs mee te sturen. Zo kunnen wij er zeker van zijn dat wij deze rechten enkel en alleen aan u verlenen en dat u gegevens niet naar een onjuiste persoon worden gestuurd. Om uw privacy te beschermen kunt u op deze kopie natuurlijk wel uw pasfoto en de identificerende nummers onleesbaar maken. Uw verzoek wordt zo spoedig mogelijk behandeld en uiterlijk binnen 4 weken na uw verzoek.
7. Cookies
De website van NuRecht maakt gebruik van cookies. U kunt deze cookies accepteren en daar ook dit privacy beleid lezen. Wanneer u cookies accepteert, dan kunnen derden cookies op de randapparatuur van u als gebruiker plaatsen, de daarop geplaatste cookies lezen, of webbeacons gebruiken om informatie te verzamelen wanneer er advertenties worden toegevoegd aan uw website. Met deze cookies kunnen wij geanonimiseerd zien:
- welke pagina’s zijn bekeken
- hoe lang pagina’s gemiddeld worden bekeken
- op welke knoppen wordt geklikt
Hierdoor kunnen we het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en deze informatie gebruiken om onze website te verbeteren.
Functionele cookies: Deze gebruiken we om de website goed te laten werken, zoals het onthouden van voorkeursinstellingen en dat u cookies accepteert.
Analytische cookies: Deze gebruiken we om te analyseren hoe onze website wordt gebruikt en bezocht. We maken hiervoor gebruik van Google Analytics. De gegevens die we hiermee verzamelen zijn geanonimiseerd en worden met niemand gedeeld.
7. Wijzigingen privacyverklaring en ingangsdatum
Deze privacyverklaring is van kracht op 25 mei 2018. Deze privacyverklaring kan worden gewijzigd op basis van interne veranderingen of nieuwe wetgevingen.
De gehele AVG kunt u hier lezen:
Algemene verordening gegevensbescherming